DIA 1 – Divendres 21/06/2024 – IGUALADA – VINASSAN – 305 KM

Arrenquen un nou projecte amb nervis a la panxa, doncs hi hem posat molta li.lusió i esforç a les respectives feines, i avui ha arribat el dia.

Recollim nens de l’escola al migdia, passem tots per la dutxa. Mengem uns entrepans boníssim que ens han portat els meus sogres, l’Adela i l’Antonio, junt amb uns tuppers amb conill al cava, patata bullida i ous durs per fer ensaladilla, tot un luxe. Ah i també coca de forner i pa,

Revisem tota la llista de temes, que no ens deixem res, i carretera i manta, objectiu NORUEGA, amb dos per-adolescents de 13 anys i la nostra gossa Mel, durant 2 mesos, SOM-HI.

Hora de sortida 16:45, avui l’objectiu és fer uns 300 km. Entrem a França. Trobem algunes retencions però finalment a 20:45 ja som a:

Àrea Vinassan «Le Parc» – 43.20447, 3.07379

Àrea de pagament, amb barrera i màquina d’accés. Identifiquem la matrícula i paguem amb targeta 10 euros. Disposa d’una zona amb pins, zona de buidatge i parc infantil. Si es vol llum cal comprar en la mateixa màquina les fitxes.

Paguem amb targeta a la màquina expenedora, no agafem llum. Cal guardar el tiquet doncs hi ha anotat el codi per poder sortir. Ens estacionem cómodament, traiem la Mel a fer les seves necessitats bàsiques. Sopem un xic i a dormir.

DIA 2 – Dissabte 22/06/2024 – VINASSAN – ANJOUTEY – 740 KM

Ens lleven d’hora, doncs avui tenim una bona pallissa de km. Hem dormit súper tranquils.

Mengem un xic de coca i xocolata, amb un tallat.

Arrenquem a les 7:40, després d’haver tret a passejar la Mel. Fem un primer tram de quilòmetres, concretament uns 200 i parem a fer un esmorzar i estirem les cames.

Tornem a a carretera, i avancem uns 200 km més, tot parant a dinar. El menjar dels sogres està boníssim. Descansem un xic.

Ens re-incorporem a la carretera i rematen l’últim tram d’uns 300, trobem retencions, ens plou durant el recorregut, però finalment a les 19:30, estacionem a:

Aire camping-car Anjoutey – 47.6998, 6.93282

Magnífica àrea d’autocaravanes, en un poble acollidor. Disposa de 3 places, totalment anivellades, zona de buidatge i és gratuïta. Si es necessita llum cal arribar-se a la pizzeria.

Per nosaltres és una molt bona àrea, l’hem utilitzada en la majoria de les nostres sortides com a punt de pas, doncs és molt tranquil.la, incorporada dins del poble, i disposa de pizzeria artesanal, tot un luxe després d’una llarga jornada de quil.lòmetres.

Sortim a estirar les cames, és un poble cuquetó, com a curiositat té una petita caseta de fusta amb llibres, perquè la gent els gaudeixi.

Sopem pizza i a descansar s’ha dit.

DIA 3 – Diumenge 23/06/2024 – ANJOUTEY – BOCKENEM – 660 KM

Ens tornem a llevar d’hora, uns més que els altres, je je, jo a les 6:30, i prèvi café comença operació “safarranxo”, fregar plats, recollir, ….

Aprofitem per buidar el WC, i arrenquem la jornada.

Avui l’objectiu és poder gaudir de les piscines de la pròxima parada, per tant, intentem tirar tot lo possible en quil.lòmetres.

Creuem el Rain i ja som a Alemania.

La primera parada la fem sobre les 12 del migdia, després de recòrrer uns 260km, aprofitem per esmorzar, i posar gasolina.

I ja fem un tram únic fins al destí, els nens dinen en marxa, nosaltres ho fem a l’ arribar, ja són les 17:

Pàrquing Bockenem – 52.0081, 10.1358

Aparcament ideal per passar-hi la nit, rodejat de cases familiars. Just davant d’un camp de fútbol. Disposa de 4-5 places Exclusives per autocaravanes. Al costat d’un centre aquàtic.

Els nens i el Jordi van al centre aquàtic, jo em quedo a l’auto amb la Mel que està estressada del viatge, i així avanço el dinar de demà. Paguem en efectiu, 2 euros per nen fins a 18 anys, i 4 euros els adults, total 8 euros.

Els nens m‘expliquen que s’ho han passat molt bé, que hi ha uns tobogans i tres trampolíns d’ alçades diferents. A més a més ha servit per passar per la dutxa.

Un cop a l’ autocaravana, avui és la revetlla de Sant Joan, i el Jan i jo ens posem a la cuina a fer una coca de xocolata amb la Omnia (un forn que es posa sobre els fogons de gas). Aquest any és el primer que no celebrem la revetlla com a tal, ho fem sense petards, però li posem tota la intenció. La veritat és que ens ha sortit súper bo, jutjeu vosaltres mateixos:

Sopem i a descansar que demà ens queda l’últim tram fins al ferri.

DIA 4 – Dilluns 24/06/2024 – BOCKENEM – HIRTSHALS – 700 KM

Hem dormit molt tranquils, al final hem sigut uns 6 vehicles. Ens despertem d’hora, doncs avui és l’última jornada de quil.lòmetres, i més val anar amb temps i no haver de patir. Tenim el bitllet per demà al matí.

Fem un tallat i carretera i manta, són les 7:30.

Ens sorpén al arribar a Hannover, hi ha molt de trànsit, està tot ple de grues i vaixells de càrrega enormes. Creuem per sota el riu Elba pel Elbtunnel:

Un cop a les afores de Hannover, parem a esmorzar, són les 10:30, hem conduït 228 km.

Tornem a la carretera i entrem a Dinamarca. Parem a dinar, hem fet uns 220 km. Estirem cames, traiem a la Mel que està molt estressada de tanta carretera.

I ja afrontem l’últim tram, i parem a:

Hirtshals Zona buidatge – 57.5765, 9.9859

Zona de buidatge de la gasolinera. Per omplir es fa a l’estació de serveis, i per buidar és darrera. Disposa de pa, wc, dutxes,  i rentat per autocaravanes. No disposa de bones vistes però té 3 places per pernoctar previ pagament.

Aprofitem per posar gasoil. Despés al davant per omplir aigües. I al darrera de l’edifici per buidar WC i grises.

Ens traslladem a l’aparcament on pernoctarem:

Hirtshals – 57.5914, 9.9630

Aparcament de pagament, amb targeta, sense serveis. Disposa d’unes 30 places. Just davant hi ha un súper, Rema1000. Atenció que un dels passatgers ha de pagar a la caseta, m’entre el conductor entra al aparcament, doncs la barrera s’abaixa molt ràpid. Disposa de contenidors.

Les autocaravanes s’han col.locat molt malament, estan separades entre elles, i no es belluga ningú, nosaltres ens estacionem amb calçador. Els de darrera nostre s’han hagut de posar al mitg.

Ens arribem al súper i al port per estirar les cames.Tornem a l’auto a preparar la jornada de demà, sopar i dormir.

DIA 5 – Dimarts 25/06/2024 – HIRTSHALS – KRISTIANSAND – FERRY – JØRPELAND – 240 KM – 4H

Apuesta nit no hem dormir aire bé, ens ha molestar força el soroll del tren que passa per carrera de l’aparcament, per tant, recomanem estacionar als aparcamients de la dreta que estan més allunyats. A la vegada, hem començat a veure que costa que es faci fosc, s’ha allargat un munt el dia.

Ens llevem d’hora, traiem la Mel a fer les seves necessitats, prenem un tallat ràpid i ens traslladem al ckeck-in de la companyia Fiordline, amb qui tenim contractat el ferry, són les 7 del matí.

Embarcament a Hirtshals amb la companyia Fiordline, a les 9:30, , hem fet la reserva on-line:

Ferry Hirtshals – 57.59422, 9.98602 – Kristiansand

Es recomana anar a  fer el ckeck-ni 2h abans, i identificant tots els passatgers amb el seu DNI. Al arribar a les barreres d’accés estan tancades, veiem que hi ha autocaravanes que han dormit en el voral. Ens posem a la cua, veiem que a les 7:30 obren algunes de les garites i els vehicles comencen a entrar a l’aparcament, totes les filles son vàlides per accedir.

Un cop a la taquilla, llegeixen la matrícula i ens demanen sols els DNI’s, ens donen els tiquets i ens indiquen en quina fila ens hem de col.locar.

Ara si aprofitem per esmorzar. Sobre les 9 comencen a embarcar per ordre de files. Quins nervis !!! I en un tres i no res som a dins. El Ferry és enorme. Deixem a la Mel a dins de l’auto i pugem a la planta 9, amb ascensor.

Ens col.loquem a la Terrassa, fa força aire, sort que ens hem posat pantalons llargs i els anoracs, són imprescindibles.

I al cap d’una estona ja deixem enrera Dinamarca.

Atenció amb les dades móbils, doncs no hem desactivat la itinerància, i se’ns han connectat dos dels telèfons, i ens han cobrat 75 euros. Ho hem parat, i hem aturat així la sangria.

Passem les 3,5 hores gaudint del paisatge, el Jan i jo dibuixant perspectives. L’Ona ha agafat fred.

El ferry no es mou gens i no se’ns fa gens pesat el trajecte. Fem un tomb per dins, i des del nostre punt de vista és molt pijo. Molta gent s’han instal.lat a dins, altres estan dinant, altres dormint…

Comencem a veure al fons Noruega, gaudim de l’entrada al nou país, fem fotos fins que ens indiquen que tothom cap als cotxes.

A l’ entrar a l’auto la Mel està dormint, no ha passat gens de calor ni estrés. Ens preparem amb els punts GPS, i desembarquem.

Ja som a NORUEGA, concretament a Kristiansand.

En el primer moment, els nervis estan a flor de pell, ens hem d’adaptar a les noves carreteres, fins a agafar-li confiança.

Les primeres impressions son molt bones, verd, verd i més verd. I túnels i més túnels.

Seguim un xic per la carretera, uns 50 km i parem a dinar a:

Pàrquing Valle Church – 58.08165, 7.30751

Aparcament de l’església, autoritzat durant 4h. Església tranquila i bonica per visitar.

La trobem tancada, però li fem igualment una visita exterior.

Seguim ruta,  fem un bon troç, I intentem posar GLP, cal organitzar-se bé amb aquest tema, doncs Noruega té pocs punts de recàrrega, i ho aconseguim a:

LPG ALGARD – 58.780258 , 5.835843

La màquina dispensadors està al edifici del costat de la gasolinera, al darrera de les màquines de recàrrega de les bombones.

Avancem en la ruta i el GPS ens porta pel Ryfast Tunnel, mare de deu quina obra d’ingenieria, 14,3 km, sent el túnel més llarg sota el mar en el món, és de pagament, i es fa per control fotogràfic.

Totes les autopistes Noruegues estan automatitzades. És per això que nosaltres ens vam comprar un Teletac, de l’empresa Fly, aquest ens serveix com a Autopass (Teletac autopistes) com per AutopassFerje (Teletac ferrys).

Seguim fins al nostre destí, on pernoctar em:

Preikestolen Bobilparkering – 58.998, 6.085

Àrea de pernocta de grava de pagament, ideal per sortir a les 6  cap a l’aparcament del Preikestolen. Disposa d’aigua per omplir i llum, però no té servei de buidatge.

Ens estacionen sense cap problema, passem per la màquina de tiquets i paguem 25 euros, amb dret a llum, aigua potàble i deixalles, no hi ha buidatge ni de grises ni de negres. És súper tranquil, al costat d’una granja, on hi ha ovelles. Aprofitem per treure taula i cadires. Jan treu el cotxe, ona aprofita per llegir i la Mel per dormir. Que bé que estem.

Ens està costant molt adaptar-nos a la claror, a mi em costa de dormir, i tinc mal de cap, el Jordi també li està costant. Els nens ni s’han inmutat.

DIA 6 – DIMECRES 26/06/2024 – JØRPELAND  – PREIKESTOLEN – SAND – 116 KM – 3 H

Avui hauria tocat matinar de valent, a les 6, i trasladar-nos a l’aparcament, tenim 2 opcions el P1 i P2:

Preikestolen Parking – P1 – 58.99174, 6.13755

Moslimyrå Parking – P2 – 58.99779, 6.13731

Aparcament habilitat per autocaravanes de 6 a les 24. No està permesa la pernocta. De pagament. Caminada obligada d’aproximadament 4h. Wc nets i punts per omplir ampolla aigua. Cal arribar molt d’hora.

Wikilock – Ruta a peu pujada al Preikestolen, 8,22 km 427m desnivell. Una de les rutes més famoses de Noruega. Pujada constant per caminar sobre una roca plana caiguda vertical de 600 m sobre el fiord Lysefjord. Impresionant. La ruta és senzilla i es pot fer amb nens, sols cal portar calçat adequat i portar molta aigua.

Noruega té més de 1000 fiords

Els fiords es van crear per una glaçada massiva que va afectar les zones per sota del nivell del mar. Durant un període de 2,5 milions d’anys, una successió d’edats de gel va anar tallant de la superfície terrestre aquestes valls en forma d’U. En altres paraules, van ser aquestes glaceres els que van donar forma als fiords.

Però anem molt cansats i preferim parar màquines. Passem el matí en l’àrea d’ autos, fem alguns “arreclillos”, ens ho prenem en calma.

Avancem en la ruta. Avui toca la ruta panoràmica 13 o RV13, Ruta Nacional Turística de Ryfylke, ESPECTACULAR, ens serveix per gaudir i gaudir de paisatges vucòlics, vorejant fiords, passant per túnels i més túnels, així com per mesurar les carreteres noruegues, estretes, força estretes, amb zones per arrambar-se, hem de dir que, els Noruegs van que se les pelen, i nosaltres amb molta precaució, sense agafar riscos, no tenim pressa.

Localitzem a peu de carretera una Bakery:

Bakery Ryfylke – 59.1510877 , 6.1787193

Molt recomanable, agafem pa, i alguna pasteta per berenar. Inclús agafem uns gelades. 100% recomanable.

Seguim Recorrent la ruta escènica,  fins que cal agafar:

Ferri Hjelmeland (59.23384, 6.16572) – Nesvik

Travessia: 13 minuts aprox. Temporada: Tot l’any. Pagament amb pas automàtic: el pagament de la matrícula dels vehicles es realitza a bord. Gratuït per als passatgers. Sense reserva prèvia.  Operat per Norled AS. Frequència de sortides: Els ferries surten cada 30 minuts entre Hjelmeland i Nesvik. L’última sortida des de Hjelmeland és a les 23:20, arribant a Nesvik a les 23:33

Molt fàcil, està molt ben indicat, ens posem a la fila, i en un tres i no res, pugem a dins. Trobem un cartell que ens indica que cal parar el GAS i així ho fem, el revisor revisa els vehicles que tinguem el AutopassFerje, sinó passen a cobrar,

El trajecte costa 133 NOK, però amb el AutopassFerje ens ha costat  65,50 NOK.

Un cop a dins podem estirar les cames i gaudir del paissatge. Ens avisen pel megàfon, que pugem als cotxes i ja desembarquem a Nesvik.

Seguim avançant, teníem intenció de pernoctar a l’Àrea de Sand, però la trobem plena  i decidim avançar en ruta i buscar un lloc més natural, i localitzem un aparcament fer nit  davant de Midtfjordeholmen:

Aparcament  Suldalsvegen – 59.5248 , 6.5934

Plaça d’aparcament de grava, just davant de l’aigua del fiord. Lloc realment agradable amb vistes impresionants, ideal per passar el dia i dormir. Força concorregut.

Estacionen en l’últim forat davant del fiord, hem estat de sort. Que bonic el lloc, ens permet desconnectar i descansar. Hi ha moltes autos, furgons i caravanes.

Aprofitem per dinar, avui anem tard, traiem taula i cadires i simplement deixem fluir. Passem una tarda molt agradable.

DIA 7 – DIJOUS 27/06/2024 – SAND – RØLDAL – LÅTEFOSSEN WATERFALL – TJØRNADALSFOSSEN – STEINSDALSFOSSEN – VØRINGSFOSSEN – 271 KM

Hem dormit en un lloc privilegiat, acompanyats per forces autos, però tothom s’ha comportat, hi ha hagut molt de respecte i ha estat una nit en silenci.

Fem un talladet i arrenquem la jornada, són les 8:45, avui ens espera un dia llarg i completet, fem uns 75 km, seguint la ruta escènica 13, per visitar:

Església de fusta de Røldal – 59.83096, 6.82136

Pàrquing per visitar l’església de fusta de Rodal. Estacionen sense problemes, just davant de les taules de pic-nic i aprofitem per esmorzar a l’aire lliure m’entre esperem que obrin l’església a les 10.

L’església va ser construïda entre 1200 i 1250, i és famosa pel seu crucifix curatiu encara a l’església. Segons la llegenda, sua un cop l’any a «Olsok» (6 de juliol després del calendari julià), i la suor té poder curatiu. Røldal va ser un dels llocs més importants de pelegrinatge a Noruega durant l’edat mitjana i els pelegrins van continuar venint fins al 1835, més temps que qualsevol altre lloc de Noruega. L’església està bellament decorada, i encara és l’església parroquial de Røldal.

Per accedir al seu interior s’ha de pagar 80 NOK per adults, nens menors de 15 anys gratuït.

Gaudiem de la visita i de tots els seus detalls.

Continuem ruta fins a:

Låtefossen Waterfall parking – 59.9482, 6.5836

Aparcament petitet per visitar les cascades bessones de Latefossen.

Hem aparcat de pura casualitat, és cert que hi ha molta rotació de vehicles i és un xic caòtic.

La cascada bessona Låtefossen a la vall d’Odda té una alçada de 165 metres i ha estat una destinació de viatge popular des del segle XIX. La cascada és fàcilment accessible, situada directament per la carretera principal 13 entre Odda i Rødal.

Avancem en la ruta, cal anar amb precaució doncs la carretera en diversos trams és molt estreta i cal estar molt atent i arrambar-se en les zones habilitades, hem trobat Camions i desde la mateixa carretera veiem la cascada Vidfossen.

I ens aturem en el següent aparcament:

Parkering Tjørnadalsfossen – 60.02529, 6.56188

Aparcament petitet per visitar la cascada.

Tornem a tenir sort de nou i estacionen quan un vehicle sortia.

Per visualitzar la cascada en tota la seva totalitat cal entrar dins del bosc, sortir del camí, no està senyalitzat:

Wikilock Ruta Cascada Tjørnadalsfossen 1 km, 60m. Caminada familiar.

Tjørnadalsfossen és una cascada del riu Stølselvi i baixa més de 500 metres. Una curta passejada desde l’aparcament al costat de la carretera 13, et permet gaudir d’ella.

Avancem en la ruta, passant per un parell de túnels: Folgefonntunnelen, i Jondalstunnelen,  per agafar el ferry, per creuar el Fiord de Hardanger:

Ferri Jondal ( 60.2757, 6.25148) – Tørvikbygd

La línia és operada pel fiord 1 ASA, i és una ruta a Fylkesvei 49 a Vestland. El viatge en ferri sol durar uns 20 minuts. La distància entre els molls és de 5,2 km en línia directa.

Molt fàcil, ens posem a la cua i quan arriba el ferry cap dins. Estacionen i baixem a xafardejar el ferry, disposa d’una petita cafeteria que fan entrepans, cafès..etc, Tot molt cuqui.

Aquest trajecte hauria costat 168 NOK, en canvi amb el AutopassFerje ens han cobrat 84 NOK

Seguim avançant gaudint dels paisatges fins a:

Steinsdalsfossen Parking – 60.37021, 6.10803

Ampli aparcament prop de la cascada. Entorn molt bonic i espectacular. Prohibida la pernoctació.

Estacionen sense cap dificultat, fa molta calor i aprofitem per dinar.

Wikilock Ruta Cascada Steinsdalsfossen 0,79 km, 51m. Caminada familiar.

Steinsdalsfossen és espectacular, ja que es pot caminar darrere de la cascada pel camí que puja des de l’aparcament sense mullar-se. Seguint la riba del riu, el camí passa per darrere de la cascada i surt al mirador de l’altra banda. Des d’aquí, es pot admirar Steinsdalsfossen, una bella vista de Norheimsund i sobre tota la vall de Steinsdalen.

Amb la seva caiguda de 50 metres, la cascada s’ha convertit en una atracció popular i objecte de moltes fotos en els darrers anys i val la pena una visita.

El Jan i l’Ona, van fins la base de la cascada per remullar-se i queden un xic xops, bambes incloses.

Avancem i parem a l’estació de servei Shell,

Buidatge Shell – 60.385 , 6.198

Benzinera Shell que disposa dels serveis d’aigua inclosos si respostes. Està un xic amagat doncs queda a la part lateral de la benzinera, davant del concessionari de cotxes.

Ara ja podem seguir, quedem alucinats, doncs passem per 2 túnels que tenen rotondes a l’interior !! Hem flipat, per no dir que tenen doble carril, és a dir, un d’anada i un de tornada i amb línia discontínua, per poder adelantar….

I entre un túnel i l’altre creuem pel pont penjat de Hardengerbrua, que creua el fiord de Hardanger, espectacular, sent el pont penjat més llarg de Noruega.

Finalment, arribem al lloc de pernocta, avui ha estat llarga la jornada;

Vøringsfossen Visitor Parking – 60.42638, 7.25484

Aparcament per autocaravanes, anivellades i asfaltades, a uns minuts de la cascada. Permesa la pernocta, amb Wc nets i amb aigua calenta.

Al arribar les 4 places estaven ocupades, i per tant, anem a l’aparcament superior, on ja hi trobem unes 10 autocaravanes, ens estacionen, el terra és de terra i s’aixeca polseguera amb el vent, però ens hi quedem igualment.

Sortim a estirar les cames per :

Wikilock Ruta Cascada Vøringsfossen 1,40 km, 214m. Caminada familiar.

Des de les espectaculars plataformes de visió properes a l’Hotel Fossli i des del nou pont esglaonat que creua el riu sobre la cascada, podeu veure com grans quantitats d’aigua cauen a la vall de Måbødalen.

La cascada més coneguda de Noruega. Vegeu grans quantitats d’aigua que s’enfonsen a 182 m de l’altiplà de Hardangervidda a la vall de Måbødalen. Les vistes són d’infart, fa sensació,

El Jordi i l’Ona baixen i creuen el pont esglaonat,

i el Jan, la Mel i jo ens quedem a la part de dalt.

Tornem a l’auto, dutxes, sopar i dormir.

Fa molt aire, i el cel s’està tapant per moments.