DIA 15 – DIVENDRES 05/07/2024 – SVANVIKA – ATLANTIC OCEAN ROAD – ATLANTERHAVSTUNNELEN  – STRANDVEIEN – 260 KM – 6H

L’endemà ens aixequem, i a les 8 del matí, posem rumb a l’Atlantic Ocean Road.

Una carretera que s’ha convertit en un punt d’atracció turística en discórrer travessant diferents illes de la costa noruega, carretera 64. La carretera està integrada dins de la Ruta Panoràmica Atlanterhavsvegen.

La forma d’algun dels seus ponts que s’arquegen i són molt fotogèniques. El cert és que els enginyers van dissenyar una carretera espectacular i en certa manera artística. Travessar-la és tota una experiència, terra, mar i aire es barregen en els seus a penes 8 quilòmetres i sens dubte, en dies de tempesta ha de ser tota una aventura.

Skipsholmen Parking – 63.01692, 7.3477

El millor pàrquing per visitar un dels ponts més famosos de Atlantic Ocean Road. No seria cap problema passar la nit aquí, sol fer força vent.

Lyngholmen Parking – 63.01844, 7.36464

Estacionament ben fet en una de les carreteres més belles de Noruega, la carretera de l’Atlàntic (Atlanterhavsveien). També hi ha una plataforma d’ observació ubicada al voltant d’ una roca. Directament a l’ estacionament. hi ha un petit restaurant on hi ha pastissos frescos (obert de 10h a 20h). No permesa pernocta.

Avancem en la ruta dirección Kristiansund, és per això que cal agafar el Túnel de l’Atlàntic o Atlanterhavstunnelen (63.108117, 7.631690). És un túnel submarí que forma part de la carretera comtal noruega 64 que connecta el municipi de Kristiansund amb el municipi d’Averøy. El túnel de 5,727 metres (18,789 peus) de llarg discorre per sota del fiord de Bremsnes, arribant a una profunditat de 250 metres (820 peus), cosa que el converteix en un dels túnels submarins més profunds del món.

Ens aturem a omplir de LPG:

LPG Kristiansund  – 63.1119046 , 7.7964669

És d’ autoservei, amb pagament per targeta.

Seguim per la carretera 70, saltant d’illa a illa: Dalen gard, Nordlandet, Frei, Bergsoya, Nordstrand, fins agafar de de nou un ferri Kanestraum (63.05279, 8.12426) – Halsa

Els Ferris surten cada 30 minuts de Kanestraum a Halsa ferjekai. Té una durada mitjana de 20 min.

Seguim ara per la E39 fins a Orkanger, una bona tirada, on ens desviem vorejant el Fiordo de Trondheim, quin munt d’aigua. El dia no acompanya gens, plou i està ennuvolat, fent que les vistes perdin tot el seu encant.

Parem pel camí a comprar en un dels súpers de carretera, hem de dir que tenen de tot, pa, fruita, peix congelat. I tenen gran aparcament pels nostres vehicles.

Agafant el Ferri Valset (63.63874, 9.68788) – Brekstad. El viatge en ferri sol durar uns 25 minuts. La distància entre els molls és de 5,4 km en línia directa. Surten cada 30 min.

Estacionem, i ens quedem a pernoctar a:

Strandveien – 63.7681, 9.7855

Aparcament per autocaravanes, davant platja i petit embarcador, amb taules de pic-nic. S’ha de pagar per APP, però disposa de dutxes d’aigua calenta. Tot molt net.

En arribar ja hi ha dues furgonetes, estacionem i dinem.

És una llàstima que el temps no en acompanyi, doncs el lloc és preciòs, disposa d’una petita platja, amb una plataforma dins del fiord Bjugnfjorden, amb un parell de trampolíns, taules de pic-nic. Amb una caseta amb WC i dutxes d’aigua calenta, que tot i que fa un xic de mala olor, obrim un xic la finestreta i llestos.

Passem tots per la dutxa.

Aprofitem la tarda per fer una coca de poma i iogurt, per celebrar els 22 anys de casats, i dona el pego.

DIA 16 – DISSABTE 06/07/2024 STRANDVEIEN  – LYSFJORD – VIK – 330 KM – 6 H

Avui torna a tocar avançar en quilòmetres. Sortim a les 8:50, passant prèviament per la zona de buidatge, però trobem l’aigua potable tancada, aprofitem i buidem grises i negres.

Zona buidatge Botngård – 17 Liaveien – 63.7691, 9.7995

Zona d’aigües gratuït, negres, grises i blanques.

Agafem la carretera 710 que empalma amb la 715 i gaudim de un munt de llacs al llarg de la carretera, a un costat i a l’altre.

Aquesta carretera ens porta a gaudir de paisatges i toquem el mar, i ens parem a fer fotos i a esmorzar:

Osen Fjord – 64.2894226 , 10.4448019

Seguim un bon troç més per la carretera 715 fins a trovar la ruta 17, fins a Namsos, on parem a carregar aigua potable, en una empresa de vents d’ autocaravanes, com que tenen botiga aprofitem per fer el xafarder.

Motorhome Center Namsos AS – 64.45817, 11.5336

Botiga accessoris i vents autocaravanes. Disposa a la part de darrera d’un punt de buidatge i per omplir aigua.

Aquí agafem la 769, una carretera amb ovelles lliures, del tot captivadora:

I anem saltant de illot en illot, amb paisatges que se’t queden a la momòria:

Ens acostem per agafar el ferry:

• Lund (64.7681757, 11.6230446) – Hofles

Aquest té menys freqüències de pas, recórrer 6,6 km i ho fa amb uns 25 minuts. Quan arribem a la cua són les 14:30 i el ferry ja està ple, o sigui que ens toca esperar a la cua al següent, a les 15:50.

10:30 / 12:00 / 14:30 / 15:50 / 17:10 / 20:30 / 22:00
    Però ho tenen molt ben muntat, deixem l’auto a la fila, i entrem al restaurant, està tot molt net i aprofitem per dinar unes hamburgueses amb patates i un gelat de postres, gaudint de l’indret.
    Pugem al ferry i ens informen que hem de pagar amb targeta, doncs no tenen el sistema activat d’AUTOPASS, és el primer que ens trobem, després de discutir amb ells, doncs els hi dèiem que ens havien d’aplicar el descompte, que nosaltres teníem contracte, no entren en raó i paguem amb targeta 228 NOK.
    Desembarquem, aquesta travessa hem notat un xic més el moviment del ferry, seguim avançant.
    Teniem previst pernoctar a:

Lysfjord – Holmsveien – 65.08329, 12.0884

Aparcament separat de la carretera. Plana. Disposa d’una taula de pic-nic de pedra. Gratuit sense serveis. Ideal per passar la nit si estas recorrent la ruta escènica 17.

Ens estacionem, però no disposa de vistes i tot i que ja hi ha unes 5 autocaravanes estacionades, decidim avançar en la ruta.

Seguim pujant per la costa. Concretament per la Ruta Panoràmica amb una impressionant vista de l’oceà i l’arxipèlag, la coneguda carretera Helgelandskysten.

És sens dubte una ruta preciosa, on cal anar fent parades per gaudir del entorn, però cal prendre uns 6 ferrys, avui en fem 1:

Holm (65.18268, 12.11358) – Vennesund

El viatge en ferri sol durar uns 18 minuts. La distància entre els molls és de 5,0 km en línia directa. El primer surt a les 7:40 i van sortint cada hora

En arribar a la cua, estan ja embarcant o sigui que cap dins, és un ferry molt gran. Un cop a l’altre costat, anem recorrent ls ruta 17 i ens parem i donem per finalitzada la jornada a:

Vik – 65.31032, 12.16396

Estacionament gratuït sense serveis, anivellat i molt tranquil. Ideal per passar-hi la nit, davant de l’església. Supermercat a prop.

Sortim a estirar cames, donem un tomb i passem pel súper Coop, tornem a l’auto, timba de cartes, sopar, peli i a descansar.

Bueno, jo em quedo a passar les notes del dia d’avui, que si se n’acumulen després es fa bola, je je, per cert, són la 1:30 i encara és de dia, quina passada, i els ocells estan piulant, així no es pot descansar gaire bé. Bona nit.

DIA 17 – DIUMENGE 07/07/2024 – LYSFJORD – HELLÄGA – 248 KM – 6H

Avui se’ns han enganxat els llençols, esmorzem i a les 9:40 sortim de l’aparcament.

Seguim ruta, recorrent la carretera 17:

i intentem parar a:

Trælvikosen – 65.50438, 12.29959

Trælvikosen, amb els seus 55 esglaons, és un lloc per sorprendre tranquil·lament els canvis de la natura. Parada obligada en la ruta panoràmica noruega Helgelandskysten. Disposa de taules, bancs i un camí entre l’aparcament i els esglaons.

Aquí el visitant està convidat a caminar cap al mar cap a un petit illot i la vista cap a Torghatten. Les pedres que marquen un nivell de marea són totalment visibles amb la marea baixa i completament cobertes per l’aigua amb la marea alta.

El fons marí de sorra de Trælvikosen està ple de detalls bonics fets per la natura. Verticills de motlles de cuc, rastres de cargols per la sorra, peixos plans i pedres rodones en tot tipus de formacions. Tot això apareix quan el mar retrocedeix. I aleshores, quan torna la marea, el panorama canvia, igual que la nostra experiència del paisatge.

Però l’aparcament està ple i no ens podem estacionar.

Seguim ruta fins al primer ferry:

Horn (65.58372, 12.30204) – Andalsvågen

El viatge en ferri sol durar uns 18 minuts. La distància entre els molls és de 4,2 km en línia directa. Ens posem als carrils de la dreta a esperar la sortida del ferry, agafem el de les 11:00. Pugem a la coberta a gaudir de les vistes.

Un cop a terra, seguim la ruta 17i gaudim del paissatge durant uns 17 km:

Fins al següent ferry:

Forvik (65.71254, 12.4589) – Tjøtta

El viatge en ferri sol durar aproximadament 1 hora 5 minuts. La distància entre els molls és de 12,2 km en línia directa.

Pugem a la coberta, on hi ha taules de pic-nic, gaudim del passeig, l’entorn és espectacular, el ferry fa una parada a Stokka. A l’exterior fa força vent, per això hi ha molts passatgers que estan còmodament asseguts a l’interior:

Avancem en la ruta, seguim conduïnt per la ruta 17, ara durant uns 70 km.

Creuem pel pont de Helgeland (en noruec: Helgelandsbrua) és un pont atirantat per cable que creua el Leirfjorden entre el continent (al municipi de Leirfjord) i l’illa d’Alsta (al municipi d’Alstahaug) al comtat de Nordland, Noruega. El pont de 1,065 metres de llarg, es compon de 12 obertures, la més llarga de les quals és de 425 metres de llarg. La distància màxima al mar per sota del pont és de 45 metres (148 peus). Els fonaments s’estenen fins a una profunditat de 31 metres (102 peus). El pont està construït amb cables de formigó i acer pretensats i armats.

Al arribar a la cua del ferry trobem un munt de vehicles. Els carrils d’espera estan plens, sols n’hi ha dos, i els vehicles estan fent cua al voral de la carretera. Són les 14:00 i el següent ferry és a les 15:15, o sigui que ens posem a dinar. Hi ha una noieta amb un carretó que ven café i quan la cua es mou, entrem al ferry:

Levang (66.15321, 13.07905) – Nesna

El viatge en ferri sol durar uns 25 minuts. La distància entre els molls és de 6,1 km en línia directa.

Un cop a terra, recorrem uns 50 km més per la carretera 17,  anem avançant en la ruta i alhora anem gaudint dels paissatges:

I finalment estacionem i pernoctem:

Wohnmobilstellplatz Helläga – 66.31385, 13.28382

Àrea autocaravanes gratuït. Disposa de tots els serveis d’aigua. Amb molt bones vistes. Wc nets i climatitzats. Ideal per passar la nit. Es troba al costat del fiord Sjonafjord, amb graons que baixen suaument per les roques escarpades fins a l’aigua.

Al.lucinem amb el lloc, ens estacionem en línia, gaudint de la vista, davant del fiord. El Jan s’afanya a berenar i cap a tirar la canya. Hi ha un edifici de serveis que té forma d’ona, construït com una estructura única de formigó amb una façana coberta de vidre temperat.

Passem la tarda gaudint de L’indret.

Sopar i descansar.

DIA 18 – DILLUNS 08/07/2024 HELLÄGA – BODØ – 260 KM – 5H

Després de buidar i treure la Mel a fer les seves necessitats bàsiques, arrenquem, són les 8:00. Avui seguim recorrent la coneguda carretera Helgelandskysten, la ruta 17. Però fem parada a:

Grønsvik Kystfort Helgelandmuseum avdeling Lurøy – 66.349612, 13.001952

Val la pena aturar-se, disposa de bon aparcament.

El museu està obert de dimarts a dissabte, de 11 a 15.

Avui és dilluns i el museu està tancat, però la instal·lació de búnquers a la fortalesa costanera i els voltants està oberta al trànsit gratuït durant tot l’any.

Està fent un xirri-miri, però igualment sortim a fer un tomb.

Tot i estar senyalitzat, els nens ens fan de guies, i anem com un “pollo sin cabeza”, però s’ho passen pipa.

Inspeccionen tots els racons:

Gaudim de les zones de guaita:

El fort costaner de Grønsvik va ser fundat per l’ocupant alemany el 1942 i formava part del Mur Atlàntic, una cadena contínua de forts des de la frontera entre Espanya i França cap al sud i el nord al llarg de tota la costa de Noruega.

Fins al 20% dels forts construïts es trobaven a Noruega, cosa que significa que constituïen una part important de la línia defensiva alemanya. El fort costaner de Grønsvik està estratègicament situat en el paisatge.

Ben amagat al camp per no ser detectat per l’enemic i amb una vista que dona control sobre la ruta del vaixell.

El fort costaner ofereix una vista maragda de l’arxipèlag i del paisatge. El fort consta d’ emplaçaments d’ armes, trinxeres, miradors i diversos tipus de búnquers excavats a la muntanya.

Tornem a l’auto molt contents i prosseguim ruta, amb l’objectiu d’agafar el ferry de les 10:30. Pel camí ens sorprén un:

Ens estacionem a la fila que ens toca per agafar el ferry:

Kilboghamn (66.48894, 13.2273) – Jektvik.

El viatge en ferri sol durar aproximadament 1 hora 10 minuts. La distància entre els molls és de 15,3 km en línia directa. El ferry és enorme, un cop a dins, ens posem a esmorzar. En aquest trajecte ES CREUA EL CERCLE POLAR ÀRTIC, el capità ho anuncia per l’ altaveu. A la costa es veu un petit monument, una vola món indicant-ho.

De sobte un dels mariners ens diu que hem de pujar a dalt, que no ens podem quedar a la bodega. O sigui que agafem les coses, deixem la Mel a l’auto. Jo prefereixo estar a l’exterior gaudint de les vistes, m’entre que el Jordi i l’Ona s’ asseuen còmodament en l’interior.

Un cop a terra prosseguim ruta, fins al pròxim ferry, uns 24 km, que fem mirant a dreta i esquerra, gaudint de l’entorn. Aconseguim agafar el ferry de les 11:45, quan arribem a la fila ja estan embarcant, hem tingut sort de ser els primers en desembarcar, sinó segur que no el pillem.

Ågskardet (66.71999, 13.47651) – Forøy

El viatge en ferri sol durar uns 13 minuts. La distància entre els molls és de 2,6 km en línia directa. L’últim ferri és a les 23:05.

Aquest trajecte és curtet i ja no baixem ni de l’auto. Un cop desembarcats avancem i en uns 8 km fem una parada per fer fotos:

Braset picnic – 66.71518, 13.67033

Parada tècnica per gaudir de les vistes del glaciar Svartisen.

UAU!! És espectacular, unes vistes increïbles, les fotos no llueixen L’indret.

Seguim i pel camí fem una parada a peu de carretera:

Memorial del submarino UREDD – 66.95044, 13.63134

Aparcament a peu de carretera per gaudir d’unes vistes espectaculars. Ureddplassen presenta una escultura d’un peix espasa, commemorant els que van morir a bord del submarí noruec, KNM Uredd, durant la Segona Guerra Mundial. El 1943, el submarí Uredd va ser a Bodø en una missió per posar algunes forces especials a terra, però, va colpejar una mina alemanya i van perdre la vida 42 mariners. També diuen que els wc són espectaculars.

Estacionem i aprofitem per dinar,

Re-emprenem ruta I fem una parada en aquesta ruta escènica:

Godøystraumen rasteplass 2 – 67.24085, 14.71395

Aparcament amb vistes precioses. Durant la baixa mar, el fons que sobresurt crea una vista impresionant.

I ens acosten a Bodø, dormim a

Bodo Pàrquing Port – 67.2935, 14.4022

Aparcament gran de pagament per App Easy Park, disposa de llum, davant del port, ideal per passar-hi la nit.

Descansem i ens preparem per la jornada de demà, que ens toca matinar.

Sopar i dormir d’hora.

DIA 19 – Dimarts 09/07/2024  – BODØVÆRØY

Avui hem posar el despertador a les 4:30 per treure la Mel i preparar-nos pel ferry, que surt a les 5:30, tenim comprats els bitllets amb antel.lació.

Condicions reserva:

• Recomana arrivar amb 45 min antel.lació.
      • Vostè és responsable de presentar la seva Reserva en el moment de l’embarcament.
      • Si la Reserva no es valida en embarcar, t’arrisques a haver de comprar un bitllet nou.
      • La Reserva només és vàlida per al vehicle i/o les persones per a les quals es reserva.
      • El bitllet no és reemborsable si queden menys de 24 hores fins a la sortida.

L’única illa que no està connectada a la resta de les illes que componen l’arxipèlag Lofoten, és Værøy a 30 quilòmetres de distància.

I justament en estar separada de la resta, normalment passa desapercebuda en les típiques rutes per les illes Lofoten en furgoneta o autocaravana.

A més a més, és la forma gratuïa d’arrivar a la resta de  Lofoten desde Bodø.

A les 5 ens traslladem a la terminal del ferry:

Ferri Bodø – 67.2883, 14.3964 – Værøy

La línia és operada per Torghatten Nord AS, i és una ruta de la Riksvei 80 a Nordland. El viatge en ferri sol durar unes 3 hores. La distància entre els molls és de 82,4 km en línia directa.

Prestem atenció als senyals i fem cua a la línia correcta, les línies 1 i 2 són per als cotxes que es dirigeixen a l’illa de Værøy. Ja hi ha un ferry atracat i un dels nois de groc ens ve a veure, fa la foto a la matrícula, ens demana el código QR de la reserva, i ens diu “drive and board” i cap a dins.

Ens abriguem, agafem trastos i cap a la sala. Deixem a la Mel dins de l’auto. La gent està estirada als sofàs amb coixins i a dormir. Al cap de poc ens posem en marxa.

El ferry es balanceja un xic, i ens costa agafar el son. Alguns aprofiten per llegir, altres per treballar.

Al cap d’una estona obren la cafeteria, els nens aprofiten per esmorzar.

En aquesta petita illa de tot just 700 habitants trobaràs menys turisme, més tranquil·litat.

En unes 3h ja sóm a port, són és 8:40, primer parem a l’únic súper de l’illa per aprovisionament-nos de pa. Allà mateix ja veiem els assecadora de peix, que estan buits.

I ens traslladem per la curta però espectacular carretera fins al lloc de pernocta, que és un dels al·licients de l’illa.

Cal anar en compte doncs les primeres corbes són tancades, i després el camí té badens sense senyalitzar, nosaltres el primer ens el mengem de ple i per sort no ens carreguem res.

Gaudim del paissatge tot i estar ennuvolat, i anem primer a omplir a:

Vaeroy zona buidatge – 67.6841, 12.6569

Prohibit acampar amb caravana. Deixi espai perquè els campistes puguin arribar al punt de servei. Gran lloc tranquil per admirar el sol de mitjanit. Punt de partida de diversos passeigs.
      Es disposa de WC, buidatge d’ aigües grises i subministrament d’ aigua potable.

El caminet d’accés està ple de forats que hem d’anar sortejant. Aconseguim omplir, però no veiem clar com buidar grises, o sigui que tornem enrera pel caminet fins a la pista d’aterratge:

Nordlandsmarka Airfield -67.6874, 12.66848

Antiga pista d’aterratge, actualment dedicada a l’estacionament d’autocaravanes, de pagament via app. És un lloc molt original. SI hi ha molt vent , la part final de la pista a l’esquerra queda més resguardada. Molt a prop hi ha una petita platja d’arena blanca.

Desde l’accident del vol 839 de Widerøe el 12 de abril de 1990, l’aeroport ha estat tancat. Els vents i les ràfegues imposibilitàven les operacions regulars de vols.

Ens instal.lem de cara al mar i passem la resta del dia reposant, i gaudint de l’indret i de les ràfegues de vent.

Sopar i dormir

DIA 20 – Dimecres 10/07/2024  VÆRØY – DESCANS

Hem dormit molt tranquils.

Esmorzem i sortim  el Jan, l’Ona, la Mel i jo a estirar les cames pel camí que voreja la costa. El Jordi ha de treballar. Fem uns 4 km d’anada i uns altres de tornada des del mateix aparcament de la pista d’aterratge. Hi ha hagut un desprendiment de roques i el camí s’emparra pel costat.

El primer troç és fàci, però després el caminet és estret, i està enfangat. Recorrem uns 4 km i decidim donar mitja volta i tornar cap a l’auto.

.Baixem a l’àrea que hi ha al poble, davant del Coop, i aprofitem per buidar:

Àrea Sorland – 67.6654 , 12.6986

Àrea de pagament, amb transferència. Disposa dels serveis d’aigua i llum.

Però no ens sentim gens còmodes, hi ha gent acampada, i decidim buscar algún altre lloc més natural. Avui amb el sol que fa ens permet contemplar el color blau turquesa de les seves cales.

I ens quedem a pernoctar a:

Aparcament Sekundaer – 67.6881 , 12.7170

Estacionament en un petit port, de pagament per transferència. Molt tranquil

Aprofitem per dinar i donem un tomb pels voltants, treballem.

Sopar i descansar.

DIA 21 – Dijous 11/07/2024  VÆRØY – MOSKENES – Å – REINE – 19 KM – 20 M

Avui toca agafar Ferri VÆRØY – MOSKENES per acceder a la resta de les Illes Lofoten, les més turístiques. El trajecte dura 1h 30min i el trajecte és gratuït. Igualment hem comprat els tiquets anticipadament, doncs és un trajecte molt concorregut.

Ens aixequem, traïem la Mel a fer les seves necessitats i ens traslladem a la cua del ferry, són les 7:45, ens col.loquem a la fila de reserves:

Ferry VÆRØY (67.6524790, 12.7102610) – MOSKENES

La línia és operada per Torghatten Nord AS, i és una ruta de la Riksvei 80 a Nordland.. El viatge en ferri sol durar aproximadament 1 hora i 30 minuts. La distància entre els molls és de 30,8 km en línia directa.

Com a curiositat, ens fan entrar de cul al ferry. Deixem l’auto a la bodega i pugem a la sala comuna. Jo surto a l’exterior, fa una rasca que flipes i no hi ha ningú.

Al desembarcar ens dirigim al poble amb el nom més curt:

Å Parking – 67.87986, 12.97768

Ampli aparcament gratuït molt concorregut, màxim 6 hores. No es permet la pernocta. Extraordinari panorama des del final del camí, al final de l’ estacionament.

Un cartell en 5 idiomes especifica que es tracta d’un pàrquing i no d’un càmping. comportar-se en conseqüència. Lavabos públics a l’ entrada de l’ aparcament. És molt concorregut i aconseguim estacionar. Està plovent, i decidim esperar a que afluixi.

Dinem i sortim a estirar les cames pel poble, i acostar-nos a l’espigó, per gaudir de les vistes, ja notem l’afluència de turisme, ens sentim un xic incòmodes.

Comprem les entrades al: Norwegian Fishing Village Museum Å Norsk Fiskeværsmuseum

Paguem 350 NOK, entrada familiar, 2 adults i 2 nens. Ens donen un plànol i anem recorrent les diferents cases.

Old Shop, el Post office:

El trobem molt curiòs.Fisherman’s House:

Bóta House:

FishOil Factory, Blacksmith y Bakery:

Tot seguit ens traslladem a:

Reine Paid parking/camping – 67.93439, 13.09543

Estacionament enquitranat, directament al port. Hi ha una TARIFA d’estacionament! La tarifa es paga en efectiu o amb targeta a la màquina d’ estacionament. o si ets noruec, amb l’app VIPPS. Al costat hi ha aigua dolça i eliminació de forma gratuïta

Primer parem a buidar i omplir, de forma gratuïta, al costat mateix de l’àrea.

Ens estacionem cómodament, les places de davant del fiord estan plenes:

Sortim a fer un tomb pel port. L’aigua està plena de meduses::