DIA 29 – DIVENDRES 19/07/2024 MEFJORDVAER – HUSØY – SOMMAROY ISLAND – 50 KM – 1H

Avui el día està totalmente emboirat, o sigui que canviem plans i esmorzem amb tranquil.litat.

A les 10:45 ens posem en marxa. Anem recorrent la carretera 862, que tot i ser estreta com que tenen zones per deixar pas, la fem prestant atenció i tranquil.lament.

Passem per varis túnels, força estrets, on anem en compte i ens anem arrambant al voral quan trobem algú de cara.

Ens dirigim a la zona més septentrional d’illa, rumb a la localitat de Husoy, súper fotogènica, de preciosa estampa.

El poble de Husoy s’assenta en un illot del mateix nom, enmig del fiord d’Øyfjorden i unit a terra per un petit pont, el que el converteix en un poble de pel·lícula.

Husøy Àrea – 69.5451, 17.6706

6 Places de pàrquing asfaltades al port de Husøy just davant del moll que porta al poble. Molt tranquil a la nit. Els banys estan a uns 50 m. Taules de pícnic i papereres a 100 metres. Estacionament de pagament: dipositi els diners en un sobre a la bústia o per aplicació mobil. Disposa per buidar i omplir.

Estacionem i sortim a explorar l’ illot, hem de dir que l’única zona que trobem bonica és la del far i el port,  la resta no té cap encant.

Tornem a l’auto i decidim avançar per guanyar el temps perdut, i per tant ens arribem al ferry, per deixar enrera l’illa Senja.

Botnhamn fergeleie (69.50692, 17.90823)- Brensholmen

La línia és operada per Torghatten Nord. El viatge en ferri sol durar uns 35 minuts. La distància entre els molls és de 12,2 km en línia directa.

08:00 /  09:45 /  14:00 /  16:00 /  18:00 /  20:00 / 21:30

En arribar, ens posem a la cua, estem al final de la fila 2, són la 13:45 i comencen a embarcar. Sols han entrat els de la fila 1. O sigui que ens fan traslladar a tots els que ens hem quedat a terra, a la fila 1, per esperar el següent ferri que és a les 16:00.

Per tant, procedim a dinar, fer el café…

I en el següent ferri, aconseguim lloc, deixem l’auto a bodega i pugem a coberta.

El dia està totalment tapat per la boira, però aguantem tots quatre a coberta.

I ens acostem a Sommaroy Island, anomenada les Maldives d’Europa. Per accedir s’ha de creuar per un pont, d’un sol carril i amb semàfor de pas.: Sommareøybrua

Hi ha varies opcions d’estacionament:

Brensholmvegen – 69.6213, 18.05849

Aparcament gratuït, amb wc i contenidors deixalles. Molt bonic, al costat d’una petita platja. Hi ha taula de pic-nic. Molt tranquil per passar la nit.

Provem aquest aparcament però el trobem ple, o sigui que seguim fins el següent:

Sommarøy – 69.63339, 18.0182

Estacionament gratuït per un parell o tres d’autocaravanes just davant la platja turquesa. Ideal per passar la nit. Sense serveis.

En aquest estacionament trobem lloc i ens aparquem. Hi ha varies autos i furgonetes estacionades inclús en línia al costat de la carretera.

Sortim a estirar les cames per la platja.

Llàstima que el dia estigui tant emboirat, amb sol el color de l’aigua és turquesa. Aquest indret és molt encantador.

Teniem altres propostes d’estacionament.

Camping Sommaroy Marina – 69.6361, 18.0049

Càmping per autocaravanes. Molt tranquil, serveis de fàcil accès, i dutxes de pagament extra.

WoMo-Stellplatz – 69.63323, 17.97687

Àrea d’autocaravanes de pagament. Disposa de tots els serveis. Pagament en efectiu inclús euros.

DIA 30 – DISSABTE 20/07/2024 – SOMMAROY ISLAND – LYNGSTUVA – 157 KM – 4H

Aquesta nit el Jordi ha treballat fins les 4.00 del matí, i ens costa posar-nos en moviment.

A les 11.00 arrenquem un cop esmorzats, el dia està un xic ennuvolat, però no ens podem resistir a fer unes fotos d’aquest indret:

Seguim la ruta aquest cop veiem el pont, doncs no hi ha boira:

Circulem per la carretera 862:

I just abans de creuar a l’ illa de Tromsoya, quina és la nostra sorpresa d’avui que en una rotonda observem 3 rens passejant tranquil.lament:

Aquesta illa que està enclavada dins de l’arxipèlag, i que permet creuar-la a través dels seus ponts: Sandnessundbrua, i Tromsobrua. Aquest últim està tancat al trànsit i el GPS ens porta a circular pel Tromsøysundtunnelen. Ho passem ràpidament de llarg, agafant un troç de l’autopista E8, el pagament ens arriba directament carregat al Autopass, ho fang fent foto de matrícula, aquí no hi ha barreres d’accés, ni cuas de peatge, és genial com ho tenen gestionat.

Seguim i recorrem la boturuda, abonyegada, foradada, carretera 91, tela com està. I passem per un pont de fusta:

Avancem i ens posem a la cua del ferri, hi ha 9 files, són la 13:30, ens posem en el carril 1, i ens esperem a que arribi el ferri, la pròxima sortida és a les 14:

Breivikeidet Fergekai (69.66991, 19.65004) – Svensby Fergekai

La línia és operada per Norled AS. El viatge en ferri sol durar uns 20 minuts. La distància entre els molls és de 6,2 km en línia directa.

Un cop a l’altre costat, circulem per la FV312, que segueix en pèssimes condicions, Pel camí fem fotos als Alps de Lyngen.

I ens acostem a Lyngstuva, el punt més al nord de la península de Lyngen, volíem estacionar i pernoctar a:

Parking Lyngstuva – 69.95051, 20.22566

Estacionament molt tranquil, amb wc sec i net. Inici de la caminada al far. Molt bones vistes al fiord i a les muntanyes. No deixalles. De pagament per App.

Però està ple de cotxes:

Per tant, conduím uns 300 MTS més endavant per pista compactada, amb algún que altre sot, obrim una valla de fusta i ens estacionem en un indret absolutament increïble.:

Parking Lyngstuva 2 – 69.9535 , 20.2314

Estacionament molt tranquil, molt ampli, pla de gespa i gratuït. S’ha de conduïr per un petit tram de camí de terra compactada. Magnífica vista al mar. Hi ha zones per fer foc a terra.

Aprofitem per dinar i sortim a fer:

Wikiloc – 6,5 km – 84 mts – Lighthouse Lyngstuva

Visita al far junt al refugi de fusta on s’acepta la pernocta lliure. Durant la ruta trobarem varis panels informatius i restes arqueològiques sami. Vistes al fiord i a un vaixell enfonsat.

Anem caminant pel camí planer, saltant els rierols per les petites passarel.les de fusta,

i anem llegint els panells informatius de les restes dels assentaments sami.

El camí s’emparra un xic, i a partir d’aquí està perfectament senyalitzat amb pedres pintades de vermell.

Veiem les restes d’un vaixell naufragat.

I passem per un últim tram de tartera, molt ben acondicionat, però cal anar amb precaució.

I al final ja gaudim del far junt a un petit refugi de fusta vermella, quin indret més encisador.

Entrem dins del refugi i hi ha un xic de tot, eines, paelles, cassoles, espelmes, una petita estufa, ganivets, destral…i un llibre on hi deixem nota de que hem passat per aquest racó de món.

Desfem el camí.

Gaudim de la posta de sol, més ven dit del SOL DE MITJANIT, doncs aquest NO es pon i va deixant uns colors vermellosos al cel. Llàstima que hi ha núvols i no ens ho deixa veure en la seva totalitat. La primera foto és a les 20:00 i la segona a la 1.30.

Dutxes, sopar i a dormir

DIA 31 – DIUMENGE 21/07/2024  – LYNGSTUVA – ALTA – 284 KM – 5H

Hem dormit súper tranquils, sentint sols el piular dels ocells, que aquí piulen a totes hores, doncs NO ES FA FOSC.I jo no ho porto gaire bé.

Esmorzem i ens posen en marxa a les 11:00.

Seguim avançant cap al nord, desfem un troç del camí, uns 40 km. I agafem la. carretera 91.

Parem a fer habituallament a:

Gasolinera BEST Buidatge – 69.5755 , 20.2082

Eliminació, grises i negres, i càrrega d’aigua potable. De fàcil accés. De pagament 50 NOK a la gasolinera.

Ens traslladem a la terminal per creuar el Lyngen fjord agafant el ferri:

Lyngseidet ferjekai (69.57724, 20.22341) – Olderdalen ferjekai

La línia és operada per Norled AS. El viatge en ferri sol durar uns 40 minuts. La distància entre els molls és de 12,3 km en línia directa. El primer surt a les 9:15 i el següents 10:00 o 10:55…etc

Al arribar, ens col.loquem a la fila 1, n’hi ha quatre, no hi ha ningú, i esperem el ferri de les 13:20. Al,pujar el ferri ens toca davant de tot, i al ser un ferri al descobert, tenim vistes privilegiades, o sigui que fem un vermut m’entre naveguem pel fiord. Comença a fer molta calor.

Un cop a l’altre costat, gaudim de les vistes de les muntanyes enormes, Vaggastinden, Store Lenangstind,  que emergeixen de dins del Lyngenfjord

Seguim pujant per la carretera E6, que estan acabant, hem fet túnels nous i algun tram encara estan en obres.

Fem la parada per dinar a:

Utsiktspunkt – 69.89634, 21.62003

Aparcament amb taules de pic-nic amb vistes abrumadores. Ideal per fer parada tècnica.

Dinem i gaudim de les vistes. Hi han mosquits que toquen el voraviu.

Seguim un xic més, aquest últim tram seńs fa feixuc i avorrit.

Parem i pernoctem a:

Pàrquing Alta Església Aurora Boreal – 69.96628, 23.26688

Aparcament al costat de l’església Aurora Boreal, amb pendent, cal posar el cul dins de la zona enjardinada. Gratuït de 20 a 10 i diumenges.

Sortim a estirar les cames, estem molt cansats, i donem un tomb per fora a l’església.

Església molt diferent de les tradicionals, probablemente l’únic curòs de visitar de Alta, a part de la naturalesa que la rodeja. La seva forma imita les formes que dibuixen les aurores boreals. Accés de pagament. Distantes i diumenges tancat. Obren de dilluna a divendres de 9 a 15.

També hi ha opció a:

Àrea – Alta – Båthavna Skaialuft – 69.97061, 23.23622

Àrea amb unes istes increibles, de pagament, amb còdi d’accés als wc durant 24h. Ull que els códis de (rentadora, dutxa..etc) caduquen a mitjanit. Instal.lacions amb punt de reciclatge. No disposa de buidatge.

DIA 32 – Dilluns 22/07/2024 – ALTA – NORDKAAP – 236 KM – 4H

Aquesta nit hem passat molta calor. A les 8:15 anem a posar LPG (GLP), aquesta és la última que trobem per anar al nord.

Lpg Alta – 69.96632, 23.35608

Última LPG per recòrrer tot el nord de Noruega. Atenció tancada dissabtes i diumenges. Oberta de dilluns a divendres de 8:00 a 16:00.

Un cop plens, passem també pel súper Extra.

I ja procedim a recórrer el últim tram. En els darrers 200km el paisatge canvia, grans Planúries verdes, i km i km de carretera.

Ens aturem a:

Gasolinera BEST i punt de buidatge – 70.4319 , 24.5056

Gasolinera amb contenidors de reciclatge a l’altre costat, amb zona de buidatge. I amb uns súper frankfurts que enamoren.

Arrivem als 28 graus, fa molta calor. Seguim la carretera E69 vorejant la costa i comencem a trobar Rens al mitg de la carretera, que ens alegra la vista.

Noruega és la llar de més de 200.000 rens

Els rens han estat sempre una part fonament de la cultura sami. Pràcticament no hi ha part de l’animal que no s’utilitzi per a alguna cosa: la seva carn com a aliment, la seva pell i pelatge per fer peces de roba i calçat, i les seves banyes serveixen per crear des d’útils eines fins a agermanades obres d’art.

Conduïm pel:

Nordkapptunnelen  – 70.89129, 25.67963

El túnel del Cap Nord (en noruec: Nordkapptunnelen) és un túnel de carretera submarí sota el canal Magerøysundet que comunica la Noruega continental amb l’illa costanera de Magerøya. El túnel es va construir entre 1993 i 1999,1 té una longitud de 6875 m,2 i assoleix una profunditat de 212 m2 sota el nivell del mar. És de pagament, i es paga sols en una dirección, quan es torna.

Pel camí, és pràcticament impossible descriure amb paraules el paisatge. La sensació és al·lucinant. Les muntanyes, les platges paradisíaques de roca i sorra blanca, els rens salvatges, quilòmetres i quilòmetres d’absoluta explosió del poder de la natura. Increïble!

I un munt de vehicles: autocaravanes, furgonetes, cotxes, bicis, motos … cadescú amb el què pot o vol.

I ja si, finalment:

Nordkaap – 71.16851, 25.78082

Estacionament de pagament amb barrera d’accés i està permesa la pernocta.

En arribar, són les 14:30, entrem en xoc pel munt de vehicles que trobem estacionats, aconseguim estacionar a segona fila. Ens ho imaginàvem un xic més vucòl.lic. Aprofitem per dinar. I a la tarda sortim a fer un tomb.

Wikilock 1,42 km – Nordkapp – Passejada pel Cap Nord, per veure el Monument “Nens de la Terra”, el Globus símbol del Cap Nord, i gaudir de les vistes panoràmiques i del sol de mitjanit.

La veritat que un cop passada la primera impressió, el reconet té el seu encant. Fem les fotos a cada raconet.

I per últim les fotos de rigor:

i tornem a l’auto a sopar.

Avui si que podem contemplar el Sol de mitjanit.

Què és el sol de mitjanit?

El sol de mitjanit o nits blanques, és un fenomen natural que passa durant l’estiu en punts al sud del Cercle polar antàrtic i al nord del Cercle polar àrtic, inclòs el Nord de Noruega.

La Terra trencada amb un eix inclinat respecte al sol i, durant els mesos d’estiu, el Pol nord queda inclinat també cap a l’astre rei. És per això que, durant algunes setmanes, el sol no arriba a posar-se per sobre del Cercle polar àrtic.

Sortim sobre les 23.30 i tothom està gaudint del sol de mitjanit. Gent amb copes de cava, cadires i taules a l’exterior…

El sol es va desplaçant, però no es pon. Molt guai.

A dormir.

DIA 33 – Dimarts 23/07/2024  – NORDKAAP – DESCANS

Avui hem de sortir de l’aparcament abans de les 12:00 i prèviament tenim reunions d’empresa, o sigui que deixem dormir els nens.

Sortim de l’estacionament a les 12:00 i busquem algún aparcament per passar el dia.

Finalment ens decidim per:

Pk E69 – 70.6680, 25.3884

Aparcament a cada costat de la carretera, en un costat amb vistes i accés a una platja d’aigua transparent, i a l’altre costat zona amb wc i barbacoes. Molt tranquil durant la nit.

Dinem.

L’Ona surt a passejar per la platja, el Jan munta la canya i jo em faig un bany.

Raconet molt cuquetó, excepte que hi ha poca cobertura.

**** descartem ****

Aparcament E69 -71.1218, 25.7086

Estacionament per poder realitzar el Knivkjelloden, the North Cape «true». Gratuït i sense serveis.

Wikiloc Excursió Knivkjelloden – 18km. Es tracta del lloc més septentrional d’Europa, 1500 m més que el Cap Nord. La ruta no té cap dificultat tècnica, més enllà de la distància 9km d’anada + 9km de tornada amb cert desnivell que li sumes el cansansi de les cames. El camí està marcat amb unes marques vermelles i escrit una “T”. Al final hi ha un monolit gravat amb les coordenades 71º08’02”

O: 40 km

Gjesvær – 71.0991, 25.3777

Aparcament en el port. Gratuït, sense serveis, ideal per contractar amb l’empresa BirdSafari, una visita d’aus a la reserva ornitològica de l’iilla de davant, Lille Nordoya. Inclús foques.

1. junio–10. agosto
    Lun–Sab: 10.00, 11.45, 15.00
    Dom: 11.45, 15.00

**** descartem ****

DIA 34 – DIMECRES 24/07/2024
– NORDKAAP – TROLLHOLMSUND  – 165KM – 3H30M – LEBESBY – 145 KM – 2H 30M

Avui se’ns ha girat feina, el dia se’ns complica, o sigui que avancem en la ruta per intentar buscar cobertura.

Primer parem a buidar i omplir.

Àrea E69 – 70.6275 , 25.3328

Àrea força nova, amb wc, i màquina automàtica de netejar wc. Disposa d’aigua potable. Però per buidar grises s´ha de fer amb un Cubel… Hi ha mosquits.

Seguim desfent un xic el camí, per la E69, tot creuant de nou pel Nordkapptunnelen, fins a trovar la E6.

Seguirem fins a trobar um pàrquing per poder esmorzar i treballar.

Pàrquing E6 – 70.2605 , 25.0271

Aparcament separat de la carretera. Amb vistes.

**** Avui tenim previst aquesta activitat, però per motius de feina ho descartem ***

un xic més fins a Kolvik, on ens desviarem per una “carretera” d’uns 5km que cal anar tranquil, doncs el terra és de grava, i plena d’ovelles, fins arrivar a:

Trollholmsund car park – 70.29912, 25.16149

L’estacionament en si és prou gran i perfecte per a una caminada als trolls de Trollholmsund. Només es permet aparcar durant un màxim de 5 hores, per la qual cosa no és adequat per passar la nit. Els banys estan molt nets.

Wikilock Trollholmsund – 2,79 km, 48mts desnivell.

Ruta fácil, per estirar cames, molt agradable fins els trolls de pedra. Formacions de  pedra blanca i aigua blau turquesa.

***** fins aquí ****

Decidim seguir un xic mès i ens arrivem a:

Pàrquing Lakselv – 70.0579 , 25.0208

Gran esplanada davant la platja, sense serveis.

A profitem per dinar i tornar a treballar.

Quan pleguem ja són les 19.00 i tot i estar cansats, com que fa vent i està ennuvolat, anem fins a destí,

En aquest últim tram el paisatge canvia completament, passem per enormes platjes al vorejar el Porsangerfijorden, i al agafar la carretera Fv 98, les vistes són úniques, boscos, a zona àrida, a zona rocosa., Molt interessant.

I ens aturem en el Fiord de Lakse, on estacionarem a pasar la nit:

Pàrquing Lebesby – FV98 – 70.4363, 26.7604

Estacionament a peu de carretera, per uns 4 vehicles, disposa d’una taula de pic-nic i contenidor de deixalles. Anivellat i de grava. Absolutament tranquil a la nit i excel·lents vistes del fiord.

És un estacionament de carretera, en arribar hi ha 3 autocaravanes, i ens posem en l’últim forat. Es nota el pas dels vehicles, però al vespre és molt tranquil.

Sopar i descansar.

DIA 35 – DIJOUS 25/07/2024  – LEBESBY – SLETTNES LIGHTHOUSE – 140 KM – 3H

Avui ens acostem fins el veritable cap nord, el dels geògrafs. Ens poses a la carretera a les 10:00, seguim per la carretera 98, amb molts sots, I molts sense senyalitzar, cal anar amb molts ulls.

Despés recorrem la carretera 888:

on les vistes són úniques i fantàstiques. I localitzem un munt de rens campant lliurement:

Trobem un tram en obres que ens obliga a estar aturats d’una t 1 hora, i sense cobertura.

El paisatge canvia radicalment, es porta molt pedregòs, la temperatura se situa sobre els 14 graus:

Parem a buidar i passem pel súper Coop que hi ha al davant:

Buidatge Mehamm: 71.0335 , 27.8421

Càrrega i  descàrrega gratuïta, d’aigües. El de grises està uns 50 mts mès endavant, senyalitzat amb un pal vermell sobre la tapa de desgüàs.

i seguim recorrent l’últim tram:

On apareix la boira i ens dificulta la visibilitat del paratge:

Arrivar fins aquí val la pena.

Slettnes Lighthouse – 71.08938, 28.21859

Durant el juliol i agost pots visitar el far més septentrional del planeta.
També és un bon lloc per observar aus a les roques i nedant. Foques i Rens. Aceptada la pernocta.

Estacionem junt a un parell d’autocaravanes i aprofitem per dinar:

Sortim a estirar les cames, tot i la boira, el far està tancat per reformes.

El Far de Slettnes és el far més septentrional de l’Europa continental. Se situa al municipi de Gamvik, al comtat de FinnmarkNoruega. El far fa 39 metres d’altura i és l’únic far de ferro forjat de Finnmark. El far està a 8 metres sobre el nivell del mar.

El far va ser construït durant els anys 1903-1905. Durant la Segona Guerra Mundial, l’any 1944, els alemanys van cremar i explotar el far de Slettnes. Tot i l’explosió que va patir el far dos terços van quedar intactes, fets de marcs de ferro finlandesos únics al comtat. El 1998 el far va ser protegit com a patrimoni cultural

Tornem a l’auto, avui teníem pensat fer una excursió pels voltants del far, però la boira no ens ho permet, o sigui que aprofitem per treballar i ho deixem per demà.