La Comarca de l’Ariège

Aquest cop visitem una vall francesa amb coves, termes, castells i poblets medievals ideal per a una escapada de 3-4 dies, a tocar de Catalunya.

Divendres 07/04/2023 – Berga – Foix – 137 KM – 3H

Un cop recollida la mona:

Sortim a les 9 de Berga, passem el túnel del Cadí i el túnel de Porté-Puymorens.

Arribem a:

Àrea autocaravanes Foix – 42.9608 , 1.6111

Estacionament per autocaravanes, gratuïta, amb unes 16 places, amb tots els serveis.

Està força plena, queden 2 llocs. Ens estacionem, i com que ja són les 12, preferim dinar i sortir a visitar amb la panxa plena.

Foix

Foix és una petita ciutat occitana on el seu principal atractiu és el castell, de tres torres, situat coronant un turó.

Primer admirem la seva plaça porxada de forja pintada grisa,

Fem un tomb pels seus carrers medievals, fins arribar al castell

El castell va ser construit entre els segles XII i XV i era dels comptes de Foix. O sigui que cap allà que anem, desdel mateix centre històric s’hi accedeix caminant, prèviament comprem les entrades per internet:

OBERT DE 10 A 18.

Adulte11,50 €
Enfant de 5 à 17 ans8,00 €
Gratuité – 5 ans0,00 €
Etudiant de moins de 26 ans9,00 €
Pass famille (2 adultes et 2 enfants)36,00 €
Pass famille : enfant supplémentaire5,90 €

Al castell no es permeten l’entrada de gossos.

Al arribar ens informen que podem visitar el museu i el castell, i que de les activitats que s’hi fan, al ser la tarda, sols està operativa la forja, ens donen l’opció de tornar demà. Ho descaretem i ens enfilem cap al castell, la visita és lliure, i fa pujada, je je.

Veiem com disparen una catapulta.

Hi ha 3 torres, de formes molt diferents, que li fan un tret característic.

Es permet pujar a 2 d’elles, per escales de cargol froça empinades.

Hi ha varies sales, que les han intentat amoblar, però molt sencilletes.

La vista val la pena.

Fem una visita ràpida al museu.

I recorrem novament un xic els seus carrerons, de tornada a l’auto,

Dissabte 08/04/2023 – Foix – Labouiche –  7km – Mirepoix – 37 KM – 45M

Hem passat una nit molt tranquil.la. Esmorzem i a les 9:15 ens traslladem fins a:

Pàrquing Riu subterrani Labouiche – 43.0031 , 1.5746

Aparcament obert desde l’abril fins setembre, sols de dia, gratuït, sot sota d’arbres. Deixalles i taules de pic-nic.

Estacionem sense problema, hi ha un espai per Bus.

Riu subterrani LABOUICHE

Obert del 1/04/23 al 11/11/23. De l’1/04 al 30/09 tots els dies de 10 a 11 i de 14 a 16:30. Juliol i agost jornada continuada de 9:30 a 17.

Entrada nens (<12 anys): 12,8 €

Entrada adult: 14,80 €

Ahir vam comprar les entrades on-line per la primera sortida, a 10 del matí, i paguem 59,2€. Anem a les taquilles a canviar les entrades digitals per entrades en format paper.

Ens indiquen cap on accedir a la cova, i ho fem caminant, fins arribar a l’entrada principal. Unes barques d’acer platejades ens esperen.

És el més llarg Riu subterrani navegable a Europa! 60 m sota terra, el riu ofereix un viatge emocionant al món subterrani, el riu subterrani de Labouiche conserva molts misteris.

Embarquem en una barca, i explorem el riu suaument, gràcies al barquer que amb la força del seus braços va tivant d’una corda, instal.lada al llarg del recorregut,

El barquer va fent les explicacions en francés i les traduccions al castellà per nosaltres, i ho d’agraim.

Anem descobrint impressionants estalagmites, estalactites, columnes, mantells… amb formes de mamut, bruixa, llop, cocodril, pastís d’aniversari… i lo què la immaginació dona de si.

Cal anar en compte amb el cap, i sempre portar les mans dins la barca, doncs s’han de sortejar les roques.

Hi ha un tram sense il.luminació que ens fa gaudir encara mes de l’indret.

El curs, que s’estén sobre 1 metres i 60 metres de profunditat, ens deixa bocavadats. Hem de fer un parell de canvis de barca, i ens expliquen que les barques les han hagut de traslladar desmuntades i multar-les a dins la cova.

Al final de tot una cascada.

El riu no hi ha peixos, però si petits anfivis, salamandres, que s’alimenten dels cucs i petits microrganismes que hi ha en el subsol. També hi habita algun rat-panat.

La visita és molt entretinguda, anem amb calçat tancat i cómode i amb jaqueta, doncs hi ha 13 graus.

Després tornem a l’exterior, pujant per unes escales força empinades, que les fem esbufegant i fent una parada a la gran sala, on gaudim novament d’estalactites, estalagmites, columnes….

Visita completa 1 h 15.

Ens traslladem fins a:

Àrea autocaravanes Mirepoix – 43.0849 , 1.8741

Àrea d’autocaravanes gratuïta amb tots els serveis, disposa d’unes 10 places. Bastant soroll doncs està aprop de la carretera, però tranquil.la a la nit.

Estacionem sese problemes, tot i que hi ha uns grans camions d’un espectacle de Monster-Truck.

Dinem. I sortim a visitar:

Mirepoix

És un poblet cuquetó, que en occità es coneix com a Mirapeix.

Primer gaudim de l’església que és d’estil gòtic, amb varies gàrgoles a la façanai que ens encuriosegen.

Entrem a dins i ens quedem gratament sorpresos, doncs té una de les naus més extenses de tota França. Les seves parets pintades, i els vitralls, ens deixen cautivats.

Ens acostem a visitar el principal atractiu, que és la plaça del mercat,

una plaça rodejada de cases de fusta de colors amb porxades i ho trobem molt concorregut de gent. Traien-li un xic del seu encant, igualment la recorrem i anem admirant el munt de detalls d’aquestes construccions tant curioses que resisteixen el pas del temps.

Hi ha un festival de música Swing, sota la seva plaça porxada forjada. I anem a treure el cap,

Tornem a l’auto i els nens s’entretenen en el parc, que ja els hi queda petit. I decidim tornar a la plaça a mirar de sopar.

Hi ha tanta gent que preguntem a varis restaurants i ens diuen que estan complerts. O sigui que acabem agafant pizzes per emportar. Ens fan esperar un munt, lo qual ens desespera.

Diumenge 09/04/2023 – Mirepoix – Camon –Grotte Bedeilhac – 37 KM – 45M

Pàrquing Camon – 43.0205 , 1.9673

Petit aparcament a la sortida del poble sense cap servei.

Camon

A un quart d’hora de Mirepoix trobem a aquest poblet, envoltat de valls i vies verdes per fer en bicicleta. Està considerat un dels poblets més bonics de França (de fet, és l’únic de l’Ariège que té aquesta consideració).

Donem un tomb i localitzem el seu château convertit en un hotel privat, i seguidament la seva abadia d’ús privat.

Totes les cases tenen rosers a la façana i de fet estan indicades amb un cartellet la varietat que són, la seva floració és el mes de maig i encara ha de fer més goig.
Tornem a l’auto i seguim recorrent aquesta zona de l’Ariège, gaudint dels paissatges.
I anem fins a:

Pàrquing Bedeihac – 42.8736 , 1.5627

Aparcament molt tranquil rodejat de naturalesa. Amb wc i deixalles.
Al arribar hi ha molts cotxes, i decidim estacionar uns metres mes endavant, just davant del cementiri.
Aprofitem per dinar. I sobre les 15:30 sortim tot xino-xano fins a la :

Grotte Bedeilhac

Hem comprat les entrades per internet,

Preus:

Adult 10 €  Nens (5 a 17 anys) 6 €

Pase familiar (2 adultos + 2 niños) 26,50 €
tal i com es recomana en la seva web, per l’última sessió de les 16:30. Deixem la Mel a l’auto amb la turbovent engegada, i tots els bolets oberts, i el seu plat ple d’aigua. Anem amb calçat de muntanya i roba d’abric, doncs a dins hi ha 12 graus, i el terra és dessigual. Hi anem amb temps, doncs es recomana ser-hi amb 15 minuts d’antel.lació,
Desde l’aparcament tardem uns 20 minuts, amb pujada, uns 800 mts. Un cop a dalt, veiem que es pot pujar amb autocaravana, vigilant, doncs la carretera és estreta, però un cop a d’alt es pot girar i estacionar perfectament.

En aquesta cova no ens deixen fer fotos ni sense flaix, i no es poden portar motxilles. Ens adverteixen varies vegades de que està prohibit tocar les parets, degut a l’impacte que podriem causar-li a la cova.

La visita és guiada i tota en francés i ens costa un xic seguir-la, però hi prestem tota la nostra atenció. Ens donen una llenterna a cada ún, per seguir el recorregut.

Som en una cova anomenada la geganta!

Que va ser utilitzada per la reparació d’avions durant la segona guerra mundial, hi ha fotografies que en donen fe.

A la cova hi ha una réplica de l’avioneta, Rally, que el juliol del 1972, es va enairar i aterrar a la cova, com a repte boig per part del pilot de proves, Georges Bonnet.

Un extraordinari paisatge subterrani amb les enormes sales, les espectaculars concrecions que daten de diversos milions d’anys, trobem columnes enormes, una estalactita i estalagmita de diàmetre espectacular, on l’aigua cau amb tanta força que esquitxa cap a l’exterior i fa que la base sigui enorme i les restes prehistòriques increïbles!

Durant Visita guiada de 1h30, emprenem un viatge per coneixer el  Cro-Magnon que, fa molts i molts anys, va decorar la cova, utilitzant diverses tècniques, tan sorprenents com rares, com la pintura, el gravat o el modelatge sobre argila… Amb dibuixos de búfals, caballs, rens i cabres. A més a mes de figures humanes.

Fins i tot va deixar la petjada de dues mans de contrast possitiu.

Tornem a l’auto molt satisfets, tot xino-xano.
Dutxes, sopar i descansar.

Dilluns 10/04/2023 – Grotte Bedeilhac – Grotte Niaux – 11 KM – Grotte Lombrives – Aux-les-Thermes – 24 Km

Hem dormit amb els piu-piu dels ocells, tot un luxe.
Un cop esmorzats, com que vam comprar les entrades on-line, seguint les recomenacions, doncs les visites són amb grups rediïts, a la primera sessió, les 10:00, i s’ha de ser 15 min avans, sortim a les 9:15, cap al:

Pàrquing Grotte Niaux – 42.819519, 1.593989

La carretera d’accés d’uns 2km és per un sol vehicle, però un cop a dalt a la cova es pot estacionar i girar perfectament. Per això hem agafat a primera hora i evitar trobar cotxes de cara. I l’estrategia ens ha funcionat, hem accedit sense cap problema, això si, anant en compte.

Grotte Niaux

Adults 15 € – Nens (<18) 11 €

Passe familiar (2 adults + 2 nens) 45,50 € – Nen adicional passe familiar 7,50 €
Obert tots els dies de la setmana. No permeten pals, ni motxilles. Cal anar ben calçat i abrigat, temperatura interior 12ºC.

La visita guiada de 1h45. No es permet l’entrada d’animals. Ni fer cap fotografia a l’interior.

No ens han deixat entrar amb la ronyonera, l’hem deixat a l’auto. Ens han donat una llenterna a cadescú de nosaltres, per poder accedir a la cova.

És una visita en la que hem tingut sensacions contradictòries.

El guia, que ha fet totes les explicacions en francés, no ens ha agradat gens, ens hem sentit com un manat d’ovelles, doncs ha fet que l’anéssim a toc de pitu, i força ràpid al llarg de la cova. I sols s’ha parat a les pintures rupestres, que per altre costat, són molt SORPRENENTS.

La primera ha estat unes pintures de punts i ratlles vermelles, i una clau de sol, que s’ha detectat pintada, en varies coves del nord d’Espanya i França.

Després seguim un xic mes endavant fins arribar a una sala, el Salon Noir, on ens fan deixar les llanternes, i ens quedem a les fosques, fins que el guia, de sobte il.lumina la pared on apareixen unes pintures ESPECTACULARS, ens deixa bocabadats, perquè no t’ho esperes. A part, les pintures, tenen un munt de detalls, i estan en un estat esquisit de conservació i n’hi ha moltes, de caballs, bisons i isards.

Sortim de la visita i ens traslladem al:

Pàrquing Grotte Lombrives – 42.8244 , 1.6194

Aparcament perfecte per visitar la Grotte de Lombrives. És molt ampli. L’inconvenient és que passa la via del tren pel costat pel darrera, i la carretera pel davant. De grava i s’aixeca la pols al passar els cotxes que van al restaurant.

Hi ha un altre aparcament però és petitó i curt si portes un auto com nosaltres de 7,40 mts.

Aprofitem per dinar.

Grotte Lombrives

Adult: 12€ – Joven: 10€ – Nens 6-12 anys: 8€ – <6 anys: gratuit

La cova més gran d’Europa.

I sobre les 14 sortim, creuem la carretera, passant pels antics banys termals i un xic mes amunt, trobem les taquilles. Ensenyem les entrades que haviem comprat on-line, per les 14:30, i comprem els tiquets per pujar en tren, 2€ per persona, i ens donen un cafetó gratuït.

A les 14:30 arrenca el trenet, muntanya amunt, a poc a poquet, hi ha gent que puja caminant, però és força empinat.

El trenent ens deixa a uns 200 mts de l’entrada, que hem de pujar a peu, amb molta pendent, que fa que ens falti l’aire, però al arribar al cap de munt, l’entrada de la cova, plena de vegetació ens sorprén gratament.

La visita és guiada, i en aquesta sessió és en francés, donen un munt d’explicacions, i parlen molt ràpid, i ens costa seguir-ho, però la cova ens ho compensa. Explica llegendes, històries que han deixat empremta. Trobem un munt de grafitis a les parets, amb dates molt antigues, que expliquen l’interès del home en aquesta cova.

S’ha d’anar ben calçat, doncs el terra és molt irregular, i amb tolls. Veiem el mamut, el mussol, la bruixa…

La sala de la catedral, enorme, amb molt bona acústica !!! Unes escales i passarel.les empinades, que cal pujar amb precaució. Ens fan acotar per uns passadissos estrets entre les falles de la roca. Fins arribar al llac, amb les seves misterioses ondulacions.

Trobem estalactites i estalagmites enormes.

Ara ja toca desfer tot el camí. Decidim baixar caminant fins a l’auto. Són les 18:00, hem tardat 3,5h, estem cansadets.

Ens traslladem fins a:

Àrea d’autocaravanes Ax – les – Termes: 42.7261 , 1.8314

Àrea de pagament, disposa d’unes 30 places, a 10 min a peu de la ciutat, carretera a prop però no molesta per la nit. I la via de tren a l’altre costat.

Accedim sense pagar, doncs la màquina està precintada. Estacionem sense dificultat.

Descansar, Barça, sopar i dormir.

Dimarts 11/04/2023 – Aux-les-Thermes – Igualada – 172 KM – 3 H

Ax-les-Termes

És el primer gran poble que trobem després de la Cerdanya. És un pobre d’esquí i aigües termals.

Un cop esmorzats sortim, xino-xano cap al poble, els nens i jo, anem amb xancletes, tardem uns 10 min a peu, i volem posar els peus en remull !!! Si si en remull, doncs el més interessant d’aquest poble és que té uns “Banys” públics amb aigua termal calenta per posar els peus. Fantàstic!

Primer anem a Source Eau Chaude, uns “banys” moderns, on l’aigua va baixant en cascada, fent que les primeres “piscines” estiguin molt mes calentes que les últimes. Gaudim de l’indret, primer ens costa un xic, doncs està força calenta. Deixem els peus a l’aire i en un tres i no res se’ns assequen.

Segon anem a una de les piscines d’aigües termals més simbólica de la ciutat és el  Bassin des Ladres, davant d’un antic hospital de leprosos que té un estany a l’entrada d’aigües termals on també posar els teus peus, i just davant hi ha unes  fonts de sofre termals. No hi trobem a ningú, és molt cuquetó i l’Ona hi posa els peus i diu que no està tant calenta com l’anterior.

I ja per últim, anem a Hot Water spring, a costat del Casino. Aquesta última de temperatura moooolt calenta, cal anar en copte, súper transparenta, molt neta, no aconseguim aguantar els peus a dins, els posem i traiem molt ràpid, varies vegades, i mira que a mi m’encanta l’aigua caleta, fa olor a ous podrits. Però el lloc és bucòlic, hi passem un ratet relaxadament, no hi ha ningú.
Tornem a l’auto, una vegada se’ns han aixugat els peus, tot xino xano.
Preparem el dinar, i anem a :

Bains Couloubret

Les seves piscines d’aigua naturalment càlides proporcionen moments únics per a parelles i famílies, al ritme dels raigs d’aigua, massatges, bombolles i vapors.

Hi ha varies tarifes, en funció de les hores i persones.

Tarifa familiar (2 adults + 2 nens(5-15 anys)) 63€ 2h consecutives icluïda temps de vestuari.

En aquestes dates obren a les 14, o sigui que puntualment som a la porta, comprem l’entrada familiar per dues hores, ens donen unes targetes per accedir, els vestuaris son comuns, cal canviar-se (atenció que no està permès els banyadors de pantaló, i els biquinis han de ser lligats al coll) i deixar les coses a les taquilles, que funcionen amb una clau (no cal posar monedes) i ho deixes tot a dins, i t’emportes la clau en un braçalet.

Passem per les dutxes i cap a l’aigua s’ha dit.

Hi ha unes piscines interiors i unes exteriors, tot molt net i modern. Anem recorrent tots els racons, no ens en perdem cap ni un.

Hi ha una zona la part superior que sols és per majors de 16 anys, entenem que per deixar reposar a la gent.

Gaudim de les 2 hores en família i ho passem molt bé.

Al sortir passem per les dutxes i apurem la sortida, cal tenir present, que les 2h és fins que tornes a passar la targeta d’accés per la màquina de sortida, es pot pagar mes hores en la mateixa màquina de sortida, es paga per fraccions de 1/2 hora.

Ja tornem a l’auto a fer un bon brenar, doncs l’aigua ens ha obert la gana.

Donem per tancada la Setmana Santa, amb molt bon gust de boca.