Divendres 17/02/2023 – Igualada – Púbol – 170 Km – 2h

Sortim d’Igualada un cop els nens han fet totes les activitats extraescolars. Objectiu:

Pàrquing Púbol – 42.0150 , 2.9821

Aparcament gratuït (taules, wc, jocs infantils, aixeta aigua i papereres) a peu del poble, a 3 minuts del Castell de Gala. Tranquil i agradable, disposa de 3 places. Atenció amb el Google maps que indica fatal. Lo millor és arrivar al poble de Pera i seguir la carretera fins al pàrquing. Tot recte sense desviarse, passant pel col.legi.

Estacionem, sopar i descansar.

Dissabte 18/02/2023 – Púbol (Castell Gala – Dalí) – Ullastret (Jaciment Ibèric) – 15 Km – 20 m

Hem dormit molt tranquils, esmorzem i sortim a estirar les cames pel poble.

PÚBOL

Un poble ple d’encant on l’aire medieval és present a cada cantonada.

Accedim a la seva Plaça Major, històricament aquest era el lloc de reunió, ja que les dones venien a rentar la roba al safareig públic, a fer-hi la bugada. Mes endavant s’hi construí el pedrís per acollir la cobla en les celebracions i festivitats.

Es tracta d’una plaça envoltada d’edificis amb belles ortalades, arcs i façanes d’alt valor arquitectònic.

A Púbol hi ha molts edificis d’estructura gòtic-renaixentista. En destaca Can Carles, construït al s.XIV o XV, té façana gòtica i portal adovellat.

Un altre exemple és Ca l’Almar, gran casa pairal del s.XVII, inacabada, amb porta renaixentista.

Can Canada, casa dels s.XVII i XVIII, que destaca pel passadís cobert on antigament existia la porta d’accés al recinte amurallat.

Voliem visitar al Castell de Púbol o Castell Gala-Dalí, però està tancat.

Entrada Adult: 17€

Entrada Junior (9 – 17 anys): 15€

El Castell Gala Dalí de Púbol, documentat des del segle xi, una fortificació gòtic renaixentista, permet descobrir un edifici medieval on Salvador Dalí va materialitzar un desbordant esforç creatiu pensant en una persona, Gala, i en una funció, un lloc adient per al descans i el refugi de la seva esposa.

El pas del temps va determinar que aquest espai esdevingués el darrer taller de Salvador Dalí, entre 1982 i 1984, i el mausoleu per a la seva musa.

El recorregut està format per 13 sales , el patí gòtic i el jardí. Exposició temporal: sala 7. Cripta: sala 12

Les sales tanquen 15 minuts abans de l’hora establerta.

La circulació dins el museu és lliure, però l’accés a determinats espais està condicionat a la capacitat i activitats del moment.

Els nens juguen un ratet al parc i ens traslladem fins a:

Pàrquing Ciutat Ibèrica Ullastret – 42.0074 , 3.0772

Aparcament ampli, perfecte per passar el dia i la nit. Gratuït, amb petita font, contenidors i papereres. Ideal per la visita a la Ciutat ibèrica. A la nit hi ha unes pilones petites il.luminades. En plena natura, rodejats de camps.

Estacionem sense problema, i dinem.

Sortim a estirar les cames per visitar el jaciment ibèric del Puig de Sant Andreu, és un dels més ben conservats de Catalunya, una gran ciutat que hauria establert un important contacte amb grecs, romans i fenicis. Avui dia és possible visitar el poblat ibèric així com el museu arqueològic.

Dilluns tancat

1 d’octubre al 31 de maig: dimarts. – dg.:de 10 a 18h

1 de juny al 30 de setembre: dimarts – dg.:de 10 a 20h

El preu de l’entrada inclou la visita al jaciment, al museu i l’audiovisual i l’audioguia per al públic individual, és vàlida durant un dia i no transferible.

Entrada general: 5,00 €

Gratuïta: Les persones menors de 16 anys

A la taquilla ens donen un audiogia per cada un de nosaltres, ni que el Jan fa foto al codi QR que hi ha a l’entrada i recorrem l’indret documentant-nos. Està perfectament indicat i enumerat.

Gaudim de les seves muralles, de la Porta d’accés, de les cases, les sitges, de les cisternes i els dipòsits d’aigua…

Les esplicacions de l’audioguia són super interessants i ens ajuda a compendre la importància del indret, i descobrim que hi havia un llac amb una illa.

Entrem al museu, on un audiovisual ens fa viure d’una reproducció virtual. I recorrem les sales del museu on trobem restes de les troballes d’aquest poblat:

Tornem a l’auto a brenar, fer deures, fer café i passar la resta del dia gaudint

Diumenge 19/02/2023 – Ullastret  – Palau-Sator – Peratallada – 15 Km – 20 m

Hem dormit acompanyats per una furgoneta, super tranquils.

Després d’esmorzar ens traslladem a:

Pàrquing Ullastret – 42.0004 , 3.0703

Aparcament gratuït a l´entrada del poble. El primer pis és per a turismes i el segon, per a autocaravanes i furgonetes. Anivellat. Molt tranquil ideal per passar-hi la nit, sense serveis.

Estacionem sense problema estem sols i sortim a estirar les cames.

ULLASTRET

Josep Pla deia sobre Ullastret que era el centre d’«un paisatge meravellós», potser el millor paisatge terrestre del Baix Empordà. I no li faltava raó ni de bon tros.

Situat sobre un turó, ofereix, en primer pla, la visió d’un paisatge ordenat i productiu, la perspectiva d’una vall i, de lluny, el Pirineu i les Gavarres.

Ullastret és un dels pobles medievals més ben conservats de l’Empordà. Considerat desde 2014 Bé d’Interès Nacional, conserva un traçat de muralles d’uns 400 mts lineals, que envolten un petit nucli de carrers estrets.

També és destacable la Llotja o plaça gòtica coberta amb bigues de fusta sostingudes per dos arcs apuntats. I també localitzem la presó, en una de les torres.

Trobem l’església parroquial de Sant Pere (segle XI), amb la façana en obres, però per la part de darrera manté el seu encant.

Tornem cap a l’auto molt satisfets i ens traslladem fins:

Pàrquing Palau-Sator – 41.9882 , 3.1095

Gran aparcament de terra, als afores. sense serveis. Ideal per pernoctar o passar el dia. Gratuït.

Estacionem sense problemes, al arribar hi ha una furgo.

I sortim a recorrer:

PALAU-SATOR

Aroma medieval a Palau-Sator. Aquest petit poble medieval manté l’aspecte i l’entramat urbà de l’època medieval.

Primer localitzem l’església parroquial de Sant Pere (segles XII-XIII) es troba extramurs, però la trobem tancada amb un candau.

I tot seguit trobem una font de pou artesà, molt curiosa, un tipus de pou en el qusl l’aigua emergeix sense ajuda, de forma gairebé semiesfèrica. La font feta de maçoneria, està restaurada i envoltada per una estructura que serveix de banc.

I just davant en la mateixa plaça hi trobem una de les torres defensives del recinte murallat d’època medieval, Torre de la muralla del S.XII. I just al seus peus, adosat a la muralla trobem el safareig del poble. Un element caracterísitc dels pobles, on es reunien antigament les dones per fer la bugada.

I un xic més a la dreta, localitzem l’altre torre i porta d’entrada al recinte enmurellat, la torre de les Hores, pas obligat per accedir al poble. Aquesta talaia deu el seu nom al rellotge que sobresurt a la façana.

Per la part de darrera aquesta torre disposa d’unes escales per pujar a la part alta, però les trobem tancades.

El nucli més antic es troba dins de les muralles, i els recorrem amb molta tranquil.litat, gaudint de tots els seus racons.

Aprofitem per comprar pa a la única botigueta – forn de pa, que resisteix al pas del temps, on una senyora d’avançada edat i amb molta simpatica, ens atent, amb la porta oberta de casa seva, comprem pa i croasants boníssims.

I en el centre trobem la Torre de Palau, aquesta estructura pre-romànica és una de les mes antigues del poble, va ser la torre mestra del castell de Palau-Sator, declarat bé cultural d’interès nacional. La visitem per fora, doncs està tancada.

Tornant ja cap a l’auto localitzem un restaurant per dinar i els hi demanem taula per la 13, i ho encertem de ple. Menjem molt bé.

Per la tarda, un cop feta la migdiada, el Jan, la Mel i jo sortim a estirar les cames, 1,8 km molt planers, per camí de carro, fins a Peratallada, l’Ona i el Jordi venen amb l’auto.

Pàrquing Peratallada 1 – 41.9786 , 3.0886

Gran aparcament, anivellat, disposa d’aigua potable i Wc gratuïts i nets. Es paga sols en temporada alta, de 9:00 a 22:30 1,5€ hora, i de les 22:30 a 9:00 gratuït.

Pàrquing Peratallada 2 – 41.9771 , 3.0926

Idem que l’anterior

Estacionem sense problema en el segon, hem de dir que trobem unes furgos estacionades amb forma de U, amb els toldos posats, i ens fa molt mal als ulls. Es tracta d’un aparcament, no d’un càmping, i comportaments aixì fan que despres no ens vulguin als llocs, cal ser respectuos.

Igual que amb el tema de les deixalles a les papereres, no senyors no, no tot s’hi val, lo les podem deixar al terra al costat de les papereres, fan molt mal als ulls, i estem sent poc respectuosos. Si no hi ha contenidors perquè fan recollida porta a porta, cal emportar-se les bosses, dins de l’autocaravana, fins a trobar un punt de reciclatge.

Un cop a l’aparcament ens retrobem tots plegats i sortim a fer un tomb per coneixer:

PERATALLADA

Peratallada ens apropa a un dels nuclis de l´arquitectura medieval més importants de Catalunya.

Per al visitant és una autèntica delícia per recórrer el nucli urbà, des de la plaça major, amb els seus singulars porxos,

fins a la trama d’estrets carrerons, on podem descobrir un interessant conjunt d’arquitectura popular.

Un lloc de conte. Fins que arribem al seu castell fortificat

amb la torre de l’homenatge i el palau, dels segles XI i XIV,

I a punt de tancar, els nens pugen per les escales a la Torre de les Hores, amb unes vistes 360º, espectaculars

les muralles, del segle XIII, i creuem pel Portal de la Verge:

i a l’altre costat de la carretera descobrim l’església de Sant Esteve, exponent romànic de principis del XIII,

Otorgant tots aquets racons a Peratallada la condició de Conjunt Historicoartístic.

El poble ha sabut conservar molt bé el seu caràcter, mantenint amb fidelitat els seus orígens arquitectònics i urbans sense expandir-se gaire més enllà del perímetre de les muralles.

Ja retornem cap a l’autocaravana molt i molt satisfets.

Sopar i descansar.

Dilluns 20/02/2023 – Peratallada –  Monells – 15 Km – 15 min

Hem estat molt tranquils acompanyats per forces autocaravanes franceses.

Esmorzem i acondicionem l’autocaravana i anem fins a:

Àrea serveis BP Vulpellac – 41.95763, 3.0556

Estació de servei de BP, amb tots els serveis van amb fitxes. Si consumeixes gasoil o supermercat per 60€ la fitxa és gratuita. Al costat de la carretera, sorollosa.

Nosaltres buidem negres, utilitzant aigua de les garrafes que portem i les grises i ens traslladem fins a:

Pàrquing Monells – 41.9754 , 3.0016

Aparcament gratuït de terra, anivellat, a l’entrada del poble, concorregut per cotxes. Molt tranquil a la nit.

Estacionem totalment sols i sortim a recorrer el poble:

MONELLS

Monells és una vila medieval que està documenta al segle X, i que manté la seva estructura original.

Portada d’entrada, la primera imatge d’accés al poble ja ens dona bones sensacions.

Passem per la Plaça de l’oli, amb pòrtics que formen curiosos angles i racons.

I a continuació passejem pel carrer dels Arcs, en una bona part cobert per passadissos amb voles i arcades que ens deixa bocavadats.

I ja som a la magnífica plaça de Jaume I, de grans dimensions en relació a la mida del poble. Porxada i on no hi ha dues arcades iguals.

Té una forma pentagonal, molt irregular. Inclus es pot observar una curiosa finestra d’arc de ferradura en una de les façanes  de les cases porxades. I just al costat hi ha la mitgera de Monells, una pedra calcària, utilitzada per mesurar que té gravada la data de 1881.

En la mateixa plaça també localitzem un pou, que és accessible des del carrer, però que també pot ser utilitzat des del pis superior de la casa.

Pugem cap a la Plaça del Castell i fins al Mirador del castell, del seu castell no en queda cap vestigi, localitzem sols alguns trams de muralla.

Tornem fins la plaça i creuem la Riera, passem per una reliquia històrica, un carro sota una arcada,

per anar a visitar l’església de Sant Genís, la veiem en tota la seva dimensió, per darrera, i permet apreciar la forma poligonal de l’absis i la torre del campanar, de base quadrada i cos octogonal, amb els murs del cementiri posterior. Data del segle XI, i combina romànic, gòtic i barroc. La seva façana té un munt de detalls.

I ja de retorn, pugem pel Carrer Vilanova, on les seves cases i façanes han aguantat el pas del temps, no han estat gaire reformades, són autèntiques.

Molt satisfets tornem a l’auto a dinar. Avui els nens ens fan el dinar !!

Recollim tot i marxem cap a casa però prèviament volem fer-li una rentada de cara a l’autocaravana i parem a:

Autoservei de neteja – CAMPER WASH – 41.93889, 2.8004

Autoservei de neteja especial per autocaravanes, disposa d’una escala amb plataforma per poder netejar el sostre cómodament. Sistema d’escumpa desincrustant i aigua a pressió. Funciona amb monedes de 1€. I es pot buidar grises i negres.

Arrivem sense problemes, i procedim a netejar la nostra autocaravana. S’ha de dir que la plataforma superior hauria de ser un xic més llarga, doncs hem hagut de girar l’auto per poder accedir a tot el sostre, la nostra auto fa 7,5 mts. I potser li faltaria un respall, doncs tot i utilitzar l’escuma desincrustant i l’aigua a pressió, creiem no queda del tot net.

Però sortim amb la feina feta.

Ha sigut un molt bon cap de setmana llarg, on hem recorregut una zona molt interessant i plena de llocs d’interès. Molt recomanable.