Dia 10 – Dilluns 09/08/2021 – Cosío – Santo Toribio – Potes – 60 km – 1h 15m

Hem dormit molt tranquils.

Ki: 73.247 Hi:10:15

Marxem cap al nostre pròxim destí.

Desfem un xic el camí d’ahir, CA-181, i després CA-855. Els paisatges ens enamoren. Entrem un xic a Astúries. I a continuació la N-621, trobem una Àrea d’autos a Panes: 43.3199388 , -4.5943828.

Passem pel  Desfiladero de la Hermida, hi ha trams mes bons i altres no tant, s’ha d’anar en compte, trobem força trànsit, lo qual fa que estiguem encara més en tensió.

I un cop sortim d’entre les muntanyes se’ns obren els ulls davant una nova vall, tota verda.

Al passar per Potes, tornem a agoviar-nos doncs està a petar de gent, hi ha mercat, i hi ha guàrdies urbans regulant el trànsit. Seguim fins al destí planificat:

Pk Monasterio sto Toribio Liebana – 43.1507, -4.65331

Al arribar al Pk, un cartellet dels que no ens agraden, del que ens fa mal als ulls, prohibit pernoctar ens reb. Estacionem sense cap problema, doncs és força gran i no trobem gaire gent.

Fem una visita ràpida, pel Claustre, la Capella i l’Esglèsia.La visita és gratuïta. L’horari és de 10,00h a 13,00h i de 16,00h a 19,00h (junio-septiembre), tots els dies.

Trobem que és poca cosa, un monestir petitet.

Ara anem cap a :

POTES – pàrquing davant Lupa supermecat –  43.1553, -4.61891

Hi ha un munt de cotxes, però tenim sort i podem aparcar. El pàrquing és de terra, i amb pendent. Però ja ens serveix.

Dinem i esperem que el sol baixi, i sobre les 18 anem a donar un tomb, i fem uns geladets.La Mel s’estrena igual que nosaltres, doncs hi ha un munt de gent.

Recorrem el casc antic, que està declarat Conjunt Històric Artístic Nacional,

La Torre del Infantado és l’edifici més simbòlic, i un dels mes destacables de Cantàbria, del s XV, de planta quadrada, amb quatre pisos,

Baixem al costat del riu, i gaudim dels seus dos ponts, el de San Cayetano i el de la Carcel.

Tornem a l’auto i anem al súper a repostar provisions.

Per sopar anem a buscar pizzes, i bona nit i tapa’t.

Dia 11 – Dimarts 10/08/2021 – Potes – Fuente Dé – 23 km – 25 m

Ens lleven d’hora, doncs havíem llegit que a Fuente Dé no es podia pernoctar. I preferim passar el matí ja instal.lats.

Vam comprar les entrades pel telefèric fa 2 dies, un xic massa tard, doncs només quedava a la sessió de les 15:30. Primer teníem pensat pujar amb telefèric i baixar caminant, però són 14 km i no ho veiem adequat fer-ho a aquestes hores de ple sol, a part, no deixen pujar gossos, i la Mel s’hauria d’estar masses hores sola a l’auto.

Hi:  7:45 Ki: 73.302

Pel camí trobem varis Pk, amb furgos i autos que estan pernoctant, a destacar el Pk de Llanos, en una zona de pic-nic, que fa molt bona pinta: 43.1353518 , -4.7150428.

La carretera fins a Fuente De, està perfecte.

Fuente Dé – 43.14464, -4.81323

Al arribar trobem que hi ha autos que han pernoctat al camp de vaques al costat del Pk de cotxes (doncs als 2 pàrquings de cotxes hi ha barreres d’alçada), tot i que hi ha un cartell que diu que no està permès autocaravanes desde que se’n va el sol fins que surt.

Seguim un tros mès per la carretera i trobem mes autos que han pernoctat, i que estan estacionades en línia, aquí no hi ha cap senyal de prohibició. Trobem un foradet i ens hi estacionem, estem força plans.

Esmorzem amb unes vistes impresionants, a les parets grises de los Picos de Europa, el Jan agafa els prismàtics a veure si ho veu mes clar. Aprofitem per dibuixar, jugar..etc

El Jan ja comença a estar en tensió, no li agraden gens les alçades, i l’activitat d’avui no la vol fer.

Dinem i sobre les 15:15 anem cap al telefèric, i a les 15:30 passem el codi QR per la màquina i cap a dins. Fan grups d’unes 12-15 persones per telefèric.

El telefèric puja 753 mts de desnivell, surt desde Fuente Dé a 1.094 mts i et deixa al Mirador del Cable a 1.847 mts. El trajecte tarda uns 4 minuts i recorre 1.200 mts de recorregut de cable. Son 2 telefèrics independents, que van paral.lels.

Les vistes són impresionants.

El Jan s’ho passa malament de pujada, però un cop a d’alt de tot, ja es relaxa.

Traiem el cap al mirador, que fa força impressió. Anem a seure a l’esplanada, separant-nos de la gent i buscant un lloc tranquil. Per gaudir de les vistes, dels ocells, del lloc, del moment…

Brenem fruita i els corbs ens venen a observar a veure si deixem alguna cosa.

Ho tinc que dir, sinó revento: la gent que fuma, podria no tirar les “colilles” al terra, no ho entenc, quina falta de respecte ….

Al cap d’una bona estona, tornem a agafar el telefèric per baixar, el Jan torna a entrar amb tensió, però aconseguim que ho acabi gaudint i tot.

Teníem pensat anar a visitar l’església de

LEBEÑA – 43.21493, -4.59 , on es permet la pernocta

Però decidim no moure’ s, i fer nit aquí. Estem acompanyats per forces autos i furgos.

Dia 12 – Dimecres 11/08/2021 – Fuente Dé – San Vicente de la Barquera – Cobreces  – 70 km – 1h 30m

Ens lleven d’hora, doncs pel què estem llegint, a varis grups d’autocaravanistes,  hi ha molta afluència d’autocaravanes per la costa, i  volem passar el Desfiladero de la Hermida amb tranquilitat, i sense tant trànsit.

Ki: 73.320 Hi: 8:15

Teníem vàries opcions mirades,

Opció 1 :Pk autocaravanas Pellezo –  43.391602, -4.440770

Opció 2: Restaurante Merón – 43.38966, -4.37376

Opció 3: Pk motorhomes, the Llaos – 43.38764, -4.37281

I decidim l’Opció 3, però prèviament parem a:

Mirador de Santillán – 43.383608, -4.417108

Es tracta d’una Àrea de descans, al costat de la carretera, on hi ha vistes de San Vicent de la Barquera i de la ria.

I passem de llarg Sant Vicent de la Barquera.

Al arribar al Pk de Llaos, ens informen que NO ens podem quedar a pernoctar, que hi ha hagut una denuncia i que al estar dins del Parc Natural de Oyambre, fins fa poc la Guàrdia Civil, feia la vista grossa, però ara no poden. Paguem igualment els 10€, i estacionem. Es tracta d’un pk de prats verds, envoltat d’un entorn molt tranquil. Disposa de WC, dutxes, piques per rentar els plats, i serveis d’aigües. No disposa de llum. A les 10:30 apareix una furgoneta venent pa.

Traiem taules i cadires, i ens fem un esmorzar gaudint de les vaques, i d’un cavall negre preciòs que trota a munt i avall i ens deixa bocabadats. Ah i tenen gallines i venen ous.

Al ser d’hora i  al no deixar pernoctar, l’Àrea està casi buida. En mica en mica, van arribant autos.

Ens canviem i anem a la platja, a 300mts, és una platja enorme, de sorra fina, NO PERMETEN GOSSOS, busquem un espai  per deixar les coses i els nens cap a l’aigua s’ha dit. El mar està de baixa mar, i tenim un bon tros de la tovallola a l’aigua.

Els nens corren, s’arrebossen, salten onades, ….etc

El temps no acompanya, està ben ennuvolat, però no fa fred. Anem a l’auto a dinar, fem quadern de vacances, juguem a bàdminton, juguem a vòlei, i ens fem una bona dutxa, que ja compensa els 10€ pagats a l’entrada!!

Mirem com modificar la ruta, truquem a turisme i a la guàrdia civil de Comillas, a veure on podem pernoctar sense ser multats. Ens informen que podem fer-ho al Pº Manuel Noriega, que hi ha trams de pagament i trams gratuïts, i que tinguem sort, doncs hi ha molta afluència de gent.

Decidim avançar en la ruta, pel camí trobem un munt de pk, tant per autocaravanes, com per cotxes tots de pagament, i amb el cartell de 10:00 a 22:00.

Passem per dins de Comillas i està a petar de gent, encertem en passar de llarg doncs busquem llocs no massificats i anem fins a:

área de autocaravanas de Las Hazas en Cóbreces 43.38881, -4.21082

a 15 min de Comillas, té 25 places i una tarifa de 12€ amb canvi d’aigües inclosa, llum 3 €, dutxa 1€ (7min), rentadora i senadora 4€ cada una, i sols descarregar 4€. Al arribar un cartell diu COMPLERT. Igualment entrem a preguntar, i una senyora ens dius que està ple, però que disposa d’un altre terreny on podem pernoctar, pagant 10€, i ens facilita un mapa, i hi anem.

És de fàcil accés, al arribar ja hi ha varies autos i furgos, la condició és no treure ni taules ni cadires. Ens estacionem i acabem de passar la jornada acompanyats d’un munt d’autos i furgos. Es tracta d’un camp rodejat de ovelles, vaques, cavalls i inclús uns burros. Aquest pk està un xic més aprop de la platja de Luaña.

Al cap d’una estona, passa la senyora a cobrar, i li demanem si hi ha plaça per demà a l’altre Àrea, i ens apunta a la llista, ens demana el telèfon, i diu que creu que si que demà ens truca i ens confirma.

Sopem i dormir.

Dia 13 – Dijous 12/08/2021 – Cóbreces

Ens lleven amb un silenci reparador, que sols el trenca els burros

Avui el cel torna a estar ben gris, o sigui que decidim estirar les cames i fer una ruta circular d’uns 5 km, fins a Punta Rebollera i el penya-segat del Bolao.

Ruta Wikiloc – El Bolao

Desdel pk, resseguim la costa, estem sols, amb unes vistes precioses, entre camps verds, i vaques.Trobem plantacions de blat de moro, que li donen un encant especial.

Ens cau un xerri-miri, i el cel està molt lleig, però seguim igualment

Al arrivar a la cascada El Bolao, hi ha cotxes aparcats, i trobem mes gent, igualment se’ns cau la baba, el Jordi i el Jan baixen fins a peu del salt, s’ha d’anar en compte doncs les pedres rellisquen. L’Ona també s’apunta i baixa fins a l’aigua. I trobem restes de l’antic Molí. Hi ha molta gent imprudent, baixant amb xancletes, amb sandàlies de passeig, amb nens petits… inclús avis que es fan els valents…

Decidim desfer el camí, enlloc de fer-lo circular, així anem per pista evitant els cotxes i no trobem tanta gent, tot gaudint de l’entorn.

Al arrivar l’auto ja plou de veritat, i anem cap a l’Àrea de las Hozas, on la Lluïsa (persona encarregada de l¡àrea, amb molta simpatia i tot el dia netejant i cuidant als clients) ens ha guardat la parcel.la 12, ens instal.lem, i dinem.

Els nens passen la tarda jugant, amb altres nens de l’Àrea, i amb nosaltres: pales, bàdminton, petanca, vòlei, fútbol… doncs l’àrea disposa d’una zona verda molt cuca que és ideal.

Els nens es dutxen a l’àrea, hi ha una dutxa, que per 1€ tens 7 min d’aigua calenta, doncs han quedat ben suats.

Dia 14 – Divendres 13/08/2021 – Cóbreces (ABADIA CISTERCIENSE DE Sta Maria de Viaceli) – DESCANS

Davant de l’Àrea tenim una grangeta, amb ovelles, cabres, Oques, gallines, gall d’indis i iun gall que junt amb les campanes, m’acompanyen durant el matí.

Avui és jornada de descans, els nens volen anar a la platja, però no deixen anar-hi gossos o sigui que ens repartim, el Jordi va amb els nens a la Playa de Luaña i jo em quedo amb la Mel a fer rentadores, i neteges varies a l’auto.

La platja està a uns 20 min de l’Àrea, d’anada és baixada i de tornada s’ha de pujar un xic.

Dinem i joc lliure. Els nens li estan traient molt de suc al Lego que han portat.

A la tarda, els nens segueixen jugant, el Jordi i jo anem al poble, a fer un tomb, i a comprar provisions , aprofitem per veure per fora l’Abadia Cisterciense de Sta Maria de Viaceli, doncs no és visitable, i anem a la seva formatgeria a comprar el: Queso Trapa

Tornem a l’auto, nens juguen a fora, dutxes, sopar i dormir.

Dia 15 – Dissabte 14/08/2021 –  Cóbreces – Cuevas de Altamira – Laberinto de Villapresente – Santillana del mar – 21 km – 30 m

Ens lleven d’hora, i aprofitem per buidar i omplir, doncs tenim entrades per les 9:30.

Hi: 8:50 Ki: 73.415

i marxem cap a

Pk cuevas de Altamira – 43.37818, -4.12452

Al arrivar, veiem un munt de gent fent cua, nosaltres estacionem a la zona de Bus doncs el vigilant ens obre la tanca, i així ens ho indica. Anem un xic justos de temps, per tant, sense esmorzar anem a preguntar i ens diu que hi ha dues filles, una davant de les taquilles, per la gent que no té entrada, i una altre a l’altre costat de la rotonda, i allà ens posem.

A l’hora d’obrir, ens deixen passar directament fins a l’edifici central, i un cop allà, al punt d’informació. Li donem el número de localitzador, i ens emportem un susto, doncs només li consten 2 entrades!!! Al final, i després de fer-li pena, ens en dona quatre.

L’entrada dona dret a la visita al museu, i a una visita guiada a la REPRODUCCIÓ DE LA COVA D’ALTAMIRA. Doncs la cova original, només hi poden accedir 4 persones, els dissabtes, i hi ha llista d’espera, doncs diu que ara hi han accedit la gent que feia 20 anys ho va demanar…no sabem si és un xic exagerat…

Les explicacions de la guia i la reproducció de la cova estan força bé, ni que clar, ens decepciona un xic saber que no és la original.

Fem un tomb pel museu, i marxem cap a:

Laberinto de Villapresente

Té pàrquing propi, amb zona per autocaravanes. Estacionem sense cap problema, i aprofitem per esmorzar. Anem a l’entrada, paguem x, es tracta del laberint de xiprés mès gran d’España.

Ens organitzem amb 2 grups, la Ona amb al Jordi, i el Jan amb mi. Ens costa un xic trobar la sortida, hi ha força gent i ens fem un fart de donar tombs… Hem de reconèixer que la Ona i el Jordi ho han fet molt bé i ells des de dalt de la torre ens van ajudant un xic a sortir. Tardem una hora aproximadament.

Anem cap al següent destí:

SANTILLANA DEL MAR – 43.386744, -4.102437

tenen un pk per autocaravanes, cal pagar 10€ , de 10 a 20. El problema és que al arrivar, està ple. El què fem és esperar-nos a que algú marxi, i ens aparquem.

Les places són molt justes d’amplada, de llargada estan bé.

Aprofitem per dinar.

Decidim sortir a visitar el poble, Santillana del Mar, que és coneguda com el poble de les tres mentides, doncs ni és Santa, ni és plana, ni té mar.

El poble és molt cuquetó, però massa turístic pel nostre gust, i està considerada conjunt històric artístic desde 1943, .

Passem pel punt d’informació, recollim un mapa, i recorrem els seus carrerons empedrats.

Ens sorprén que a cada portalada, hi ha un restaurant, o un artesà, o una botiga de productes típics de Cantàbria (quesadas, anchoas, sobaos, sidra, ….)

Destaca la Colegiata de Santa Juliana, la Torre del Merino, varis palaus, ..

Entrem a la botiga del Museo del Barquillero, plena de gominoles, els nens i no tant nens, ens surten els ulls de les òrbites, i agafem un sortidet, per deixar de babejar.

Tornem a l’auto.

Dia 16 – Diumenge 15/08/2021 – Santillana del mar – Playa Tagle – 8km

Ha estat tota la nit plovent. Avui és un dia especial, és el Sant de la Ona.

Ens ho prenem amb calma i anem a:

Playa del Tagle – 43.42786, -4.0885

Hi: 9:15 Ki: 73.438

Al arrivar, la zona per autos està plena, ens arribem fins al final del pk, per llegir els cartells, segueix plovent. El pk té una pendent considerable, esperem un xic, i les furgos i autos comencen a marxar, ens instal.lem. Tot i tenir suspensió pneumàtica no quedem a nivell, però no molesta. El pàrquing disposa de contenidors, de varies taules de pic-nic i una barbacoa.

Esmorzem i fem uns regalets a la Ona. I vídeo trucades amb la família:

Passem el matí a l’auto, llegint, jugant.. doncs segueix plovent.

Dinem i fem un xic el ronso.

Sortim a fer una ruta circular d’uns 5km.

Ruta Wikiloc

Anem el primer tram per pista ampla:

fins a Punta Ballota, on hi han unes vistes espectaculars:

i retornem resseguint la costa, per un caminet de vaques, trobem molt poca gent, i gaudim del silenci.

Fins a retornar a la Playa Tagle.

Molt satisfets. Descansem sopar i dormir.