Dilluns 26/12/2022 – Berga – Toulouse – 221 – 3,5 h

Sortim de Berga a les 10:00 Passem pel Túnel del Cadí que ens costa 12,64€,

i al cap d’una estona el Túnel de Porté Pimorench que ens costa 14,80€.

A la 13:30 ja sóm a;

Pk La Cité de l’Espace (Toulouse) – 43.5874 , 1.4908

Pàrquing molt tranqui de dia i de nit. Has d’acostar l’auto a la porta i pulsar uns segons l’interfono. No hi ha serveis, sols uns contenidors a l’entrada. Amb un xic de  desnivell, asfaltat. Disposa de 100 places.

Aprofitem per dinar i mirem com fer la combinació d’autobusos per anar al centre.

Sortim a fer un tomb agafem l’Autobús 37 (a l’altre costat de la vorera)  té força freqüència de pas, fins a la parada Achiary. Aquí cambiem de vorera i agafem l’altre autobús el L1 fins a Jeanne d’Arc. Es compra el bitllet en el mateix autobús per 2€ (A partir de 4 anys paga tothom, i no accepten gossos) i durant 1 h et permet anar canviat de bus. En 30 o 40 min estàs al centre. Ull el 37 acaba el servei a les 20, per tant si necessites tornar més tard es pot agafar la L1 que porta fins Gymnasium de l’Hers o taxi.

Toulouse

La ciutat rosa, degut al color rosat del maó dels seus edificis i mansions proporciona al conjunt un innegable encant.

Primer ens acostem a la Basilica Saint Sernin, on destaca el seu campanari octogonal.

Tot seguit anem fins la Plaça del Capitole, on estan ja desmuntant totes les paradetes, i perd el seu encant.

Recorrem un xic el casc antic, està a petar de gent, a munt i avall, i ens agoviem un xic.

Entrem a la Basílica Daurade, que ens deixa bocabadats.

I fem les fotos del Pont Neuf, sobre el riu Garonne.

I ja per últim, ens acostem a la Catedral de Toulose, que ens deixa unes sensacions molt rares, hi ha varies zones on els murals estan en mal estat, i altres reconstuides, un coctel molt extrany.

I ja tornem a buscar la L1 d’autobús i fem el canvi de vorera per agafar al 37 fins al pàrquing d’autos.

Ja s’ha fet fosc, són les 19, aprofitem per programar la visita de demà, sopar i descansar.

Dimarts 27/12/2022 – Toulouse – Cité Espace

Hem dormit super tranquils i acompanyats per varis autocaravanistes.

Esmorzem i ens preparem per passar tot el dia a: La Cité Espace

10h-18h

ADULT – Tarifa Normal 24,50€

Nens – Preu Normal (5 – 18) 18€

A les 9:30 anem cap a l’entrada, ens fan passar per un escaner i ens revisen les motxilles.

Anem consultant a l’applicació mòbil, per controlar els horaris de les sessions dels diferents Espectacles / Animacions. I ho combinem amb alguns dels molts Espais interactius.

És impossible fer-ho tot en un sol dia, o sigui que cal escollir.

Gaudim de: El Planetari (Més enllà de les estrelles), IMAX (Caçadors d’Esteroides), iLos Rovers (rèpliques dels robots exploradors Perseverance, Zhurong, …).

Dinem allà mateix, al Restaurant l’Astonaute.

Per la tarda: “Polaris”, Laboratori Mart

Tots els espectacles pots agafar un audioguia que et fa la traducció al castellà. En canvi les animacions són en francès.

Tornem a l’auto sobre les 18, els nens estan força cansats.

Aprofitem per fer dutxes, deures, sopar i descansar.

Dimecres 28/12/2022 – Toulouse – Sarrant – Lavardens – 120 – 2 h

Hem dormit molt tranquils, despres d’esmorzar, sobre les 10 arrenquem la jornada.

Parem pel camí a omplir GLP a Legavin.

I un xic més endavant també parem per omplir i buidar a:

Cologne : 43.7244 , 0.9769

Àrea sols de servei d’aigües (negres, grises i potable), gratuït. Amb contenidors. Ens fa el fet.

I seguim fins el nostre següent punt de parada:

SARRANT

Ens estacionem a la sortida del poble, doncs disposa d’una:

Àrea d’autocaravanes Sarrant – 43.7757 , 0.9279

Àrea d’autos gratuïta, amb unes 10 places, amb un xic de pendent. No disposa de contenidors. Hi ha zona de buidatge grises, no negres. I aixeta aigua de poc caudal.

I sortim a fer un tomb per la preciosa vila medieval de Sarrant, de forma circular, figura a la llista dels pobles més bells de França.

Gaudim de l‘església de Sant Vicenç, rematada per una fletxa octogonal, que trobem tancada.

La seva porta fortificada del segle XIV, antiga porta de la ciutat rematada per una torre quadrada,

les seves boniques cases amb sortides i entramat, són alguns dels atractius que ens ofereix un passeig pel poble.

És molt petitó, però molt cuquetó.

Seguim fins al pròxim destí:

LAVARDENS

I estacionem en:

Pk LAVARDENS – 43.7614 , 0.5109

Gran aparcament, de gespa, disposa d’unes 30 places, per tot tipus de vehicle. Amb excelents vistes de la ciutat i del castell.

El terra està enfangat, i decidim estacionar-nos en linia per no tenir problemes per sortir.

Dinem tranquil.lament i sortim a estirar les cames.

Primer entrem a visitar:

Château de Lavardens

Antiga capital militar dels comtes d’Armagnac, l’imponent castell de Lavardens, amb un pintoresc poble arraulit als peus, domina amb arrogància el camp gascó. Edificat al segle XII, i reconstruït al segle XVII per Antoine de Roquelaure, company d’armes d’Enric IV, aquest bell edifici, declarat Monument Històric, està obert al públic de mitjans de febrer a mitjans de gener, i acull regularment exposicions de art.

Horari:  Última entrada: 45 min abans del tancament  De Dilluns a Diumenge de 10-12:30 i de 14-18

Adult : 5,50 € (sense visita guiada) / 6,50 € (amb visita guiada, previa reserva).

Nens  (menor de 16 años): gratis

Forma de pago  : Efectiu o targeta

TANQUEN EL 25/12

Comprem les entrades, i ens donen un tríptic en castellà. Quedem un xic desencantats, doncs el seu interior és una exposició d’art.

El què si que val la pena, al nostre entendre, de l’interior, és el seus paviments de maó i de pedra, amb motius geomètrics, n`hi ha 17 de diferents:

Fem un tomb pels voltants. Entrem a visitar la seva església, on destaca el portal d’ entrada, i la pica baptismal:
El poble medieval, emplaçat al voltant del castell, és ple d’encant, i val la pena descobrir els seus bonics carrerons i les restes de les muralles tranquil·lament.

Tornem a l’auto a passar la resta de la tarda en família.

Dijous 29/12/2022 – Lavardens – Auvillar – Monflaquin – 127 – 2 h

Hem dormit molt tranquils, i sols, les campanes no les hem ni sentit. Ha plovisquejat durant la nit.

Esmorzem i preparem la jornada d’avui. Anem per carreteres locals, de les que ens agraden, per poder contemplar els paissatges ,sempre i quan hi hagi linia al mig entre carrils, clar!!!

Sobre les 11, primer parem al:

PK Esplanade du Port – AUVILLAR – 44.0738 , 0.8963

Lloc perfecte per passar la nit. A 1 km del Poble, a la part baixa. Disposa de Wc molt nets, deixalles i una aixeta (al costat de la capella). Molt tranquil i agradable. Amb botiga de comestibles i forn de pa a 15 minuts.

Però el trobem un xic lluny del poble, està a la part baixa. Pugem amb l’auto a la part alta del poble sense cap problema,  fins al pàrquing:

Pàrquing Auvillar: 44.0687 , 0.9033

Aparcament amb 10 places, aproximadament, gratuït i sense serveis, hi ha un parell de taules de pic-nic, i una zona petita verda. Un bon espai per visitar el poble, amb un xic de pendent.

Agafem la Mel i sortim a visitar el poble.

AUVILLAR

El poble d’Auvillar domina des de dalt d’un turó la vall de la Garona.

És una etapa al camí de Sant Jaume, i destaca per figurar entre els pobles més bells de França.

Un cop franquejada la porta de la imponent torre del rellotge, del segle XVII, descobrim amb satisfacció la plaça principal d’Auvillar, amb el seu magatzem de gra circular, sobre columnes toscanes, i les cases antigues amb arcades i entramats de fusta.

No gaire lluny d’allà, un mirador proveït d’una taula d’orientació, situat a l’emplaçament de l’antic castell, ofereix una bonica vista de la Garona i de la vall.

Recorrem els seus carrerons.

I ens acostem a l’església Saint-Pierre, que fou construïda el 1261, i classificada de Monument històric, i no ens defrauda gens ni mica.

Tornem a l’auto molt i molt satisfets, i ens desplacem, novament per carreteres d’intrior, fins a:

Pàrquing Monflanquin – 44.5340 , 0.7703

Pàrquing reservat per autocaravanes, disposa de 10 places amb desnivell, gratuït i sense serveis. Molt tranquil, net i amb excel.lents vistes. Al costat del cementiri.

Aprofitem per dinar.

I just quan ens preparàvem per sortir a estirar les cames, es posa a ploure de valent.

O sigui que canvi de plans i a esperar…

Ja s’ha fet fosc, i deixa de ploure sobre les 18:30 o sigui que sortim amb els frontals i els lots i anem a fer un tomb pel poble.

MONFLANQUIN

Fundada el 1256 per Alfonso de Poitiers, comte de Tolosa i germà de Sant Lluís, la Bastida de Monflanquin està actualment catalogada com un dels municipis més bells de França.

Dominant des de dalt del turó el Haut Agenais i la vall del Lède, Monflanquin alberga una magnífica plaça central envoltada de porxades.

Aquesta acull cada dijous al matí un mercat… des del 1256!

Entre les façanes que l’envolten, destaca l’elegant mansió del Príncep Negre, del segle XIV, perforada per obertures geminades.

El passeig pel bastiment medieval deixa entreveure també una successió de carrerots, aquells pintorescos carrerons de vianants coronats per pontets (pontets),

així com una església gòtica.

Tornem a l’auto a sopar i descansar. Estem molt satisfets amb la visita.

Divendres 30/12/2022 – Monflaquin – Château de Biron – Monpazier – 30km – 30 m

Hem dormit, molt tranquils, el Wc ens marca ja amb llum, i nomes llevar-nos, anem a buidar a:

Zona de buidatge Monflaquin: 44.5247 , 0.7564

Zona per buidar grises i negres. I teòricament per omplir aigua, però l’hem trobat tancada.

Ens traslladem al pròxim destí:

Pàrquing Château de Biron: 44.6303 , 0.8713

Pàrquing gratuït, disposa de 10 places. Fantàstic, just sota el poble. Super tranquil.

Aprofitem per esmorzar, i comprem les entrades per internet, així ens estalviem uns dinerets.

Fem un tomb pel poble que és molt petit.

I accedim al:

Château de Biron

Del 7 de novembre al 31 de deceembre: 10 a 12:30 i 14 a 17 hs.

Última entrada: 1 hora antes del cierre

Del 31/12 a 05/02 tancat

Tarifas individuales

A partir de 13 anys: 9,50 € (compra presencial) / 9 € (compra online)

De 5 a 12 años: 6,30 € (compra presencial) / 6 € compra online

< 5 años: gratuït

Instal·lat en un turó, a les fronteres de Périgord i Agenais, era el cor d’una gran explotació seigneurial.

Anomenat «Gran lloc d’Aquitània», el castell de Biron és la seu d’una de les quatre baronies de Périgord. Al llarg dels anys i segons els esdeveniments, aquesta primitiva fortalesa ha sofert molts canvis.

Cada segle ha deixat la seva empremta, donant un atractiu especial a aquest excepcional conjunt arquitectònic.

Magnífic castell, d’arquitectura de fusta en tota la seva puresa, amb uns terres de fusta restaurats que són molt originals.

Al final de la visita trobem una sala amb vestits de l’època, per fer-se fotos, una altre amb jocs de fusta, que ens entretenen un xic.

i a la sortida un parell de dianes amb arcs que fan que el Jan no se’n pugui resistir…. I no para fins que n’encerta una…

Per nosaltres, ha estat un castell digne de visitar, més per les seves estructures, que pels seus interiors, doncs les sales no tenen mobiliari, si que hi ha uns terres de fusta restaurats, i uns apanelats molt bonics.

Seguim ruta, pròxim destí:

Àrea autocaravanes Monpazier – 44.6847 , 0.8946

Àrea molt a prop del centre. Amb zona verda, i uns enormes avets. Disposa d’aigua potable i buidatge de grises i negres, gratuït. Molt neta. Fàcil accés. Nosaltres trobem l’aigua tancada, quina llàstima.

Al arribar no hi ha ningú, Aprofitem per dinar.

Per la tarda sortim a fer la visita a:

MONPAZIER

La bastida de Monpazier, fundada al segle XIII per Eduard I d’Anglaterra.

Entrem per una de les portes de la Bastida, l recorrem en línia recta observant la qualitat i diversitat arquitectònica de les cases que és una de les característiques de Monpazier: casa de tipus medieval, la casa de tipus clàssic i la casa burgesa. Aquest conjunt coherent i important li ha conferit la condició de ciutat-monument.

La Maison du Chapître , és un edifici situat a prop de l’església de Saint Dominique, rue Notre Dame. És una de les cases més imponents de la bastida per la seva alçada i amplada (ocupa 2 solars edificables). Acollia els canonges de la col·legiata i servia de lloc d’emmagatzematge dels béns recaptats durant el gravamen de l’impost eclesial: el delme. La façana testimonia la riquesa arquitectònica de l’edifici del segle XIII: crugies geminades, creuades, restes de xemeneia, mènsules de pedra (elements per suportar els pisos)…

Actualment és una boulangeria, ens aprovisionem, de pa, pastís de flam, pain au xocolat..

L’església de Saint-Dominique, és un edifici sobri, com és habitual a les esglésies de les Bastides. No obstant això, és l’únic edifici monumental d’aquest paisatge d’habitatges similars juxtaposats. Es tracta d’una església composta per una sola nau de 3 crugies seguides d’un cor de obertures rectes i un absis poligonal (5 costats). Es va construir en 2 etapes: des de la fundació de la ciutat i al segle XV. La importància de les masses i contraforts fa que s’assembli a l’estil gòtic meridional.

Té una magnífica plaça amb arcades, enorme, era el lloc d’intercanvi, comerç, justícia. Al voltant de la plaça, 23 cases amb pòrtics oberts, construïts entre el segle XIII i el XVII, formen prealertes: els angles, sostinguts per grans pilars de pedra, comuniquen amb la plaça per arcades. Les elaborades badies amb trilobes, columnetes, capitells ornamentats encara són visibles avui en dia. Les cases de la plaça, amb les seves façanes adornades amb rosers enfiladissos, afegeixen una nota de gran encant.

En un lateral, un bonic mercat de fusta. El mercat s’hi celebrava els dijous, així com els dies de fires anuals.

Recorrem els seus carrers, de punta a punta, per veure les dues portes d’accés a la Bastida, que han sobreviscut. I trobem una antiga cabina de telèfon, reconvertida en una petita biblioteca.

Les andrones, petits espais de 30 cm entre 2 edificis, servien de desguàs per a les escombraries i l’aigua de pluja. Les latrines s’han conservat en alguns androns de la bastida

Trobem molts artesans: marqueteria, ceràmica-ceràmica, pintura, emmarcat, rellotgeria, bufador de vidre…

Aprofitem per aprovisionar-nos un xic. I ens arribem al supermercat Spar on indica que hem d’aconseguir una targeta per poder dipositar les deixalles de rebuig, però ens indiquen que ja no els en queda cap. O sigui que a seguir guardant les deixalles al maleter fins a trobar un lloc per dipositar-les.

Inclús comprem unes pizzes per sopar a la Boulangerie, 100% recomanables.

Tornem que ja és fosc a l’auto, molt satisfets.

Dissabte 31/12/2022 – Monpazier – Pays de Belvès – 40km – 1h

Hem dormit acompanyats per dues furgonetes, i molt tranquils.

Reservem l’Àrea de pernocta d’avui (Aire Camping-Car Park – Vézac), doncs al ser dia 31 volem assegurar la plaça, ja que ens acopanyarà una altre auto a partir d’avui, la Família Moncau-Bertran,  i a més a més té barrera, funciona amb la targeta: Camping-Car Park

Ja teniem aquesta targeta, l’haviem adquirit anteriorment feia un parell d’anys, de forma física i ara l’hem vinculat i activat amb la App. També hem comprat el Pack Priviligés, que ens ha costat, 29€, i et dona la opció durant 1 any de poder reservar plaça, de forma anticipada, o al mateix dia, i et permet entrar i/o sortir les vegades que necessitis, això si sempre de 12 a 12, a totes les seves àrees. Trobem que és una molt bona opció, sobretot per zones que són molt concorregudes, o com avui que considerem un dia especial.

En el nostre cas, l’àrea al matí marcava que quedaven 3 places lliures, i es veu que si no n’hi ha més de 3 no et deixa reservar, però ho aconseguim igualment trucant per telèfon, concretament ho fa la meva germana, que domina el francès, i reservem per les 2 autos. Així ja no cal patir.

Esmorzem i ens traslladem fins a:

Àrea autocaravanes Belvès: 44.7772 , 0.9969

Pàrquing municipal amb zona de serveis (wc a l’arqueta que hi ha al terra). Atenció sols una manguera per netejar poti i ompli arigua (no higiènci). Gratuït Passen molts cotxes per la zona, però és tranquil. Disposa d’unes 10 places. Hi ha contenidors de reciclatge oberts, però el de rebuig esta codificat.

Nosaltres fem servir l’Àrea només de pas, per estacionar i anem fins al centre caminant, uns 800 mts.

En la mateixa àrea trobem un panell informatiu amb la ruta fins al centre, i els llocs destacats, o sigui que ho aprofitem i el seguim com a guia.

Pays de Belvès

Ciutat medieval del segle XIX, Belvès s’alça sobre un promontori rocós. També s’anomena el poble a les 7 torres o Ciutat del Papa, aquest poble ha conservat la seva autenticitat i el seu encant natural. Qualitats que li va valer avui a estar entre els «més bells pobles de França».

Primer trobem la seva Esglèsia de Montcuq:

Tot seguit ens acostem al centre, que per cert, el trobem molt concorregut.

I al arribar a la plaça hi ha mercat, aprofitem per aprovisionar-nos, un pastisset per celebrar el cap d’any, i formatges que ens fan salivar.

Seguim recorrent el casc antic, entrem per l’Entré du Castrum:

Tot gaudint de Mansion de style Gothique, amb els seus vitralls, i fins arribar a l’Esplanade de l’Auditeur, le Petit Fort, Tour de l’Auditeur, i Maison Médievale:

I el formidable Maison des Consuls:

O l’edifici le Tour des Fillols, on avui hi ha l’oficina de turisme:

Tornem a l’auto i ens traslladem fins al:

Pàrquing Château Milandes: 44.82218 , 1.11429

Pàrquing gratuït, enorme,  perfecte per visitar el castell. No es permet la pernocta, un cartell ho indica clarament.

Els últims 500 mts la carretera s’estreny, però és de direcció única, no cal patir.

Château des Milandes (Joséphine Baker)

Abierto del 5 de febrero de 2022 al 31 de diciembre de 2022. De 11h a 19h (tanca el 25/12).

ENTRADA (5-16 años):8,00 €
0,00 €

Anem.a les taquilles i comprem 2 entrades adults i 2 de nens.

Et dona accés als Jardins i al Castell. Anem directe al Castell i ens donen una audioguia amb castellà, que ens ajuda a recorrer totes les sales del castell, dedicada a la vida de:

Joséphine Baker

Nosaltres no la coneixiem, però ha estat un plaer conèixer un xic de la seva vida, com a dona pionera, defensora dels drets de les persones:

Josephine Baker va néixer el 3 de juny de 1906 a St. Louis, Missouri, era nord-americana.

La seva dolorosa infància en una ciutat marcada per la segregació racial serà l’inici d’una lluita permanent per la vida. Lluita contra el racisme, per la llibertat, per França, per la igualtat, per l’amor, pels seus fills, en va adoptar 10, de nacionalitats diferents.

Una frase d’ella va ser:

“No tots els homes tenen el mateix color, la mateixa llengua o la mateixa moral, però tenen el mateix cor, la mateixa sang, la mateixa necessitat d’amor.”

Molt interessant.

Tornem a l’auto i aprofitem per dinar.

I ens traslladem a:

Aire Camping-Car Park – Vézac – 44.82438, 1.16958

Disposa de 17 places obert tot l’any, amb barrera. Has de tenir la targeta de Car Park, que es pot comprar en el terminal. Pla, sobre terra, tranquil, amb contenidors de reciclatge a prop, llum inclosa. Serveis d’aigua. Es pot anar caminant fins al poble.

Les parceles estan un xic enfangades.

Fem dutxes, i esperem l’arribada de la FAMILIA MONCAU-BERTRAN, per passar el cap d’any junts i uns dies més…

Sopem junts a l’autocaravana d’ells, i gaudim tots plegats. I posteriorment ens traslladem a la nostra, a veure una peli fins que sigui hora de menjar el raïm, i seguir les campanades de TV3 en directe. Obrim el cotilló i donem la benvinguda al 2023.