DIA 05/08/2016 – PAMPLONA

Hi: 9:40

Ki: 30.783

Aprofitem per buidar i omplir. La veritat és que la fitxa que vam anar a comprar al pavelló i que vam pagar 2€ no ha omplert el dipòsit, i teòricament et donaven 100 l. És un timo.

Decidim desplaçar-nos amb l’autocaravana fins al pàrquing:

42°49’19″N 1°38’53″W

L’ubicació d’aquest pàrquing és perfecte, n’hi ha dos. Són molt grans, són de terra compactada hi a més a més hi ha força moviment. Al arribar ja hi havia varies autos aparcades.

Anem xino-xano caminant cap al centre, trabessem pel pont, i allà trobem un ascensor que et puja i et baixa a la ciutat.

La veritat que ho tenen ben muntat.

Decidim fer un tomb per la ciutat, fem una volta circular per la perifèria, visitant els diferents parcs, destaquem el de la Taconera (doncs tenen animals inclús cèrvols), muralles, pòrtics, la plaça de toros, i al final ens posem cap al centre fins a la Plaça del Castell.

Aprofitem per anar de pinxos.

I tornem a l’auto després de dinar.

Seguim cap al nostre pròxim destí, JAUNTSARATS, ens aparquem a l’entrada del poble, al costat de l’escola, disposa inclús de pavelló esportiu.

43°00’07″N 1°47’51″W

Decidim fer un tomb i veiem que l’escola està oberta, i disposa de taules de pic-nic i de parc infantil.

Les cases estan totes molt ben conservades, són cases de pagès molt grans, totes blanques amb geranis a cada una de les finestres.

Trobem cabretes, burros, caballs. La gent del poble, ens reb molt bé.

Es dona la casualitat que on ens hem instal.lat, volen fer àrea d’autos, disposa de manguera d’aigua per omplir (gratuita) i per buidar aigues negres i grises a la mateixa trampilla.

Ens setim molt còmodes. A la sortida del poble hi ha un bar supermercat que té un xic de tot.

Sopar i dormir

DIA 06/08/2016 – DESCANS

Decidim anar a estirar les cames i fem la volta circular dels Roures Monumentals, uns 2km en total, la veritat és que és un passeig xulo.

El camí comença a peu de carretera, està perfectament ben indicat, cal seguir les marques verdes.

Es poden veure 2 roures centenaris molt impressionants.

Com que estem comodes en el lloc, decidim passar-hi tot el dia.

Rentem la roba amb cubells aporfitant que disposem d’aigua gratuïta.

Avui en venen a fer companyia uns amics que compartirem uns dies les vacances.

DIA 07/08/2016 – JAUNTSARATS – BOSQUE DE ORGI – PUERTO DE BELATE – DONEZTEBE

HI: 10:50

KI: 30.820

Anem fins al Bosque de ORGI,

42°57’55″N 1°40’42″W

al arribar ens fan pagar 4€ per ser autocaravanes i ens donen un mapa del recorregut.

Fa molta calor, sort que el recorregut està casi tot a l’ombra. Els nens s’ho passen molt bé. Disfrutem de la natura, en total fem uns 2,4 km  de recorregut, és a dir que fem els 3 senders marcats.

Al ser diumenge trobem molta gent fent barbacoas.

Tornem a l’auto i decidim buscar un lloc millor per dinar, doncs a l’aparcament no hi ha ni una ombra.

Pujem al Puerto de Belate, i ens instal.lem en un dels aparcaments del port, totalment a l’ombra. La veritat és que ho hem encertat:

43°01’39″N 1°38’06″W

traiem taules i cadires, dinem i reposem.

Decidim anar a estirar les cames, i anar a fer l’excursió del Sendero de la Turbera, que surt del aparcament de Venta Quemada, en el port.

43°02’45″N 1°37’18″W

Hem de seguir les marques blaves, primer si que les trovem però després desapareixen, amb lo qual ho fem següint la intuició. És un recorregut circular d’1km en total, passeig per un camp de vaques en llibertat. La veritat és que els nens disfruten i jugen a no aixafar les caques de vaca.

Tornem a l’auto i seguim fins a Doneztebe – Santesteban, ens aparquem on comença la via verda:

43°08’05″N 1°39’56″W

al costat del riu i d’un parc amb jocs infantils.

Sopem en un bar del poble que ens recomanen, es diu, TITI, la veritat és que molt bé, menjem pizzes i tapes, i molt bé de preu, disposa d’una terrassa a dins descoberta.

A dormir.

DIA 08/08/2016 -VIA VERDA DEL BIDASOA – LEURTZA

Ens preparem per fer la via verda, surt davant mateix d’on hem pernoctat.

Preparem les bicis, després de resoldre un problema tècnic, doncs la bici del Jan té pinxasso. Sort que al poble hem pogut comprar una càmara i l’hem pogut canviar nosaltres.

Fem la via verda del Bidasoa, el tram que va desde DONEZTEBE-SANTESTEBAN  a SUNIBILLA, Es tracta d’una pista de formigó,  casi sense pendent que va paral.lela al riu. La veritat és que ens va fantàstic per practicar amb els nens, són uns 3,8 km d’anada. Es passa per 2 túnels petitets.

L’única pega que hi trobem és que de tant en quan, passa algún cotxe i s’ha d’anar vigilant.

Un cop a Sunibilla fem una parada tècnica, i veiem el pont i l’antic rentador de roba.

Tornem a l’auto desfent el camí.

Decidim dinar al mateix aparcament així els nens fan migdiada m’entre conduïm.

Prosseguim fins a l’estany de LEURTZA. ATENCIÓ cal seguir les senyals de trànsit per arribar-hi, doncs el GPS ENS ENGANYA.

Primer ens espantem un xic doncs hi ha una rampa a la sortida del poble que impresiona, però preguntem a la gent del poble i ens diu que tirem, que la carretera està bé, que cal anar en compte i ja està. I ho confirmem, es pot pujar perfectament. Al arribar trobem 2 guardes, que ens informen que no podem pernoctar però que elles no posen multes, i que hem de pagar 3€ per estacionar. I que demà al matí tornaran i haurem de pagar novament. La guarda està fins a les 20:00.

43°04’17″N 1°42’57″W

El aparcament és petitet, o sigui que ens posem de qualsevol manera per no molestar i esperem que tothom marxi a la nit, per poder-nos col.locar millor. Baixem a al Estany a jugar un xic.

Ens movem i ens col.loquem davant de la caseta del guarda, sopar i dormir.

Ha estat plovent tota la nit, i hem dormit perfectament, el entorn és preciòs.

DIA 09/08/2016 – LEURTZA – CUEVAS DE URDAX

Ens despertem i esmorzem tranquilament. No hi ha ni cristo.

Sobre les 10:00 apareix la guarda, i paguem els 3 €.

Decidim fer la volta llarga a l’Estany, es tracta d’un caminet d’uns 3,5 km, amb un petit tram de desnivell, però que es fa perfectement.

Els nens disfruten amb els tolls i buscant les marques de la ruta, verda i blanca, SL-NA7. Pel camí passem per un parell de ponts petitons de fusta. Disfrutem de la natura, el Estany no es veu garie pel camí, doncs la vegetació no ho permet, però es veu perfectament desde les 2 preses.

Dinem al mateix aparcament.

Hi: 15:07

Ki: 30.875

Ens desplaçem cap a les Cuevas de Urdax.

43°16’36″N 1°30’42″W

Al arribar trobem un munt de cotxes o sigui que anem a treure les entrades. Ens donen entrades per la penúltima visita. Es veu que van donant hores i van tancant els grups a mesura que la gent va arribant. Veiem un munt de gent que ha de marxar perquè ja està tot ple.

M’entre esperem la nostra hora de visita, aprofitem per brenar.

Entrem amb un guia a les 17:50. La cova és petitona, disposa d’estalactites, estalagmites, columnes, cortines, i riu. Lo més curiòs és que les arrels dels arbres es veuen a dins de la cova. No ens agrada que ens fan anar amb pressa i que van apagant els llums, sense donar-nos temps a poder gaudir de tots els racons.

Dedidim anar a dormir a una area d’autos que hem vist a la carretera.

Area Otsondo

43°13’59″N 1°29’55″W

és petiteta, però acollidora. Disposa de WC, però no hi ha ni per carregar aigua ni per buidar, però ens agrada.