DIA 10/08/2016  – CUEVAS DE URDAX – CASCADA DE XORROXIN (ERRATZU)

Hi: 11:00

Ki: 30.940

Decidim anar a una altra Area que tenim aprop per omplir, buidar…

Area d’Autos Ordoki en Arizcum

43°10’43»N 1°29’17»W

És un xic cutre però ens serveix. Al costat de la gasolinera hi ha un Restaurant que és panaderia, i tenen pa artesà i molt bo.

Aquí ens despedim d’uns dies amb companyia d’uns amics, i seguim la nosta ruta.

Anem fins a Erratzu, cal anar en compte per dins al poble perquè és estret, i aparquem al aparcament P3, davant del cementiri.

Anem un xic tard per caminar, i fa sol, per tant, deixem a la Tana a l’auto perquè estarà millor.

43°10’45″N 1°27’33″W

Seguim les indicacions cap a les cascades, els primers 1,2 km són per carretera asfaltada, passem pel costat de vaques, caballs, cabres i ponis. És un tram de pujada, però anem distraient els nens i ho pujem perfectament, fins al altre poble Gorostapolo. A l’Ermita ja deixem la carretera i agafem el camí empedrat. Anem seguint les marques verdes i blanques, SA-NA-12.

S’ha de creuar pel riu, sobre les pedres, i és divertit. Els petits disfruten més que els grans.

La cascada és molt xula, la única pega és que hi ha massa gent.

Després de reposar, tornem, teòricament és un cirqüit circular, però no ho trobem i tornem pel mateix lloc que hem vingut.

Decidim desplaçar-nos cap al pròxim punt, al Molino de Amaiur, al arribar no trobem aparcament, i per tant decidim seguir.

43°11’59.7″N 1°28’50.3»W

De camí cap al Parque Natural de Beritz trobem un gran super, aprofitem per dinar i repostar.

43°08’24″N 1°34’23″W

Seguim fins al Parque, ens aparquem i anem al punt d’informació, i ens diuen que no podem pernoctar, la veirat és que ho trobem massa turístic i decidim marxar.

43°08’19.3″N 1°36’47.0″W

Nou destí el Embalse de Eugi. Passem per una carretera de muntanya d’uns 14 km, disfrutem del paissatge però patim per si trobem algú de cara. Anem sols i ho fem tranquilament.

Arribem al Embalse, aparquem, sopar i dormir.

42°58’40″N 1°30’23″W

DIA 11/08/2016 – EUGI – RONCESVALLES

Hem dormit molt tranquils.

Sortim a estirar les cames i recorrem el Paseo Peatonal, es un recorregut sense desnivell, d’uns 2 km aproximadament.

Surt de darrera les pistes esportives, i va bordejant una part de l’embassament, cap al final del poble, el camí és circular, per tornar al final pel mateix camí borejant el embassament.

Aprofitem per fer tasques de manteniment a l’auto, doncs al migdia fa molta calor. (instal.lem un botó per engegar i parar la bomba d’aigua)

Dinem

Seguim avançant en la ruta.

Hi: 17:15

Ki: 31.012

Anem fins a l’aparcament de RONZESVALLES.

43.00925, -1.31878

Al arribar ja hi trobem algunes autos estacionades, aparquem i decidim quedarnos aqui a dormir. El aparcament disposa de WC.

Juguem i descansem

DIA 12/08/2016 – RONZESVALLES

Ens llevem tard, i sortim a fer l’excursió SL-NA 43 Bosque Basajaunberro, circuït circular de 3,9 km en total, i desnivell aproximat de 70m.

Aquest caminet surt del mateix aparcament, un cop travesses la passarel.la per sobre el riu. Està senyalitzada, cal seguir les marques verdes i blanques.

Ens decepciona un xic, doncs així com el primer i el tercer tram camines per dins del bosc, el tram del mitg camines pel costat de camps de pastura desèrtics sense cap animal i és a ple sol. L’excursió no la trobem gens interessant.

Truquem varies vegades a la Formatgeria i ningú no ens agafa el telèfon, voliem informar-nos de les visites guiades.

Tornem a l’auto a dinar i a resguardar-nos del sol.

A la tarda decidim sortir a visitar el poble. fem una volteta. Paguem 2,5 € per adult per visitar el claustre per lliure, ni que hi ha opció de fer visites guiades. Després visitem l’església i el entorn.

Tornem a l’auto i decidim no anar al càmping i pernoctem una altra nit al parquing.

DIA 13/08/2016 – RONZESVALLES – ZONA ACAMPADA ARRAZOLA

Hi:11:15

Ki: 31.040

Seguim avançant, anem a instal.lar-nos a la Zona d’acampada de Arrazola. Segons les informacions que tenim és l´únic lloc de la selva de irati que deixen acampar.

43°00’04″N 1°12’31″W

Hem de dir que al arribar no hem tingut gaires bones sensacions, doncs fa molta calor, i el estacionament és en línia, en un caminet paral.lel a la carretera, hi caben unes 12 autos, a més a més hi ha una zona per tendes.

També cal dir que al final, un cop aparcats, ens pillem una de les taules de pic-nic a sota de l’ombra i la cosa canvia.

El problema és que la font d’aigua casi no raja. L’espai disposa de WC i dutxes, ni que nosaltres no els hem utilitzat.

Passem al dia, reposant, i jugant a jocs de taula.

La gent ha estat molt respectuosa amb l’entorn i hem pogut descansar.

A uns 100 mts més amunt hi ha la caseta dels guardes on es pot treure el tiquet per pernoctar, a partir de les 19:00 ja no hi ha ningú a la caseta. A les autocaravanes no ens deixen circular més amunt.

DIA 14/08/2016 – ZONA ACAMPADA ARRAZOLA – FABRICA ARMAS ORBAIZETA – OCHAGAVIA

Hi: 9:50

Ki: 31.066

Ens desplacem fins a la Fabrica d’armas Orbaizeta, esta en estat ruinós. Al entrar al poble, hi ha una font i aprofitem per recarregar.

Ens aparquem, i estirem les cames veient les ruines de la fabrica, no es pot entrar, està tot vallat.

43.00959, -1.22793

No ens atrevim a seguir pujant per la carretera fins a les campes de Azpegui, doncs ens han dit que la carretera és força estreta.

I seguim fins a Ochagavia i entrem de nou cap a la selva d’irati per l’altre costat, anem fins a les Cases d’irati per una carretereta força estreta, les vistes són impresionants però cal anar amb precaució.

Al arribar trobem un guarda un xic borde. Ens fan pagar 5€ i com que anem tard, el aparcament de baix està ple, i ens deixa estacionar al costat de la carretera.

42°59’19″N 1°06’11″W

Hi ha molts cotxes i tornem a tenir una sensació d’agovio. Però decidim aguantar.

Dinem i baixem fins abaix uns 200 mt caminant per la carretera, a l’altre aparcament, veiem que hi ha unes 8 autocaravanes aparcades. I un cartell super lleig de color negre, groc i vermell que diu prohibit pernoctar.

La zona és força amplia, hi ha el riu, i unes barbacoes, i un punt d’informació. Ens sorprén tot i la calor que fa.

Preguntem per fer l’excursió a la cascada El Cubo, i ens informen que tot el recorregut es fa per l’ombra i paral.lel al riu. El camí surt del costat de l’aparcament, i està marcada amb una «i», és un caminet de 1.3 km d’anada.

Cal portar banyador, xancletes i tovallaola. Val la pena, és una cascada amb varies tolles, d’aigua molt neta i fresqueta, cal vigilar que les pedres rellisquen.

Tornem cap a l’auto molt satisfets.

Seguim fins a Ochagavia, desfent la carretereta i estacionem al aparcament que teniem previst.

42.90628, -1.08763

Quan arribem hi ha sols una auto, el aparcament és força gran, però després som unes 10 autos. Fa moltíssima calor, i decidim fer una volta pel poble, és un dels pobles més ben cuidats que hem vist, carrerons empedrats, entrades de cases empedrades, balcons plens de flors, Una església amb un retaula molt xulo i una pica baptismal. Un pont medieval i també disposa d’un parell de tolles al riu per banyar-se.

En el aparcament hi ha una Sidreria – Asador, o sigui que avui ja tenim el sopar fet.

DIA 15/08/2016 – OCHAGAVIA -ISABA – RONCAL – FOZ DE BENANSA – FOZ DE ARBAYUN – CASTILLO JAVIER

Hi: 10:45

Ki: 31.145

Seguim la nostra ruta, anem fins a Isaba, aparquem a l’aparcament gran que hi ha a l’entrada del poble.

42°51’45″N 0°55’20″W

Fem una volteta, però no li trobem res de res.

Seguim i aparquem a un aparcament a la sortida del poble de Roncal.

Fa molta calor.

42°48’20″N 0°57’25″W

Anem xino-xano cap al poble i fem un tomb, resulta que fan el ball de la bandera al davant de l’Ajuntament, tallant tot el trànsit de la carretera i ens quedem a veure-ho.

Tornem a l’auto a dinar, dinem a una de les taules de pic-nic, la única que està a l’ombra. I ens anem remullant a la font.

Després de descansar seguim cap a Burgui, no aconseguim aparcar, i decidim avançar en la nostra ruta.

Anem fins a la Foz de Benasa, cal sortir uns 300 mt de la carretera, està ple de cotxes quan arribem, però ens esperem per poder aparcar.

42°42’27″N 1°07’24″W

Decidim posar-nos els banyadors i anar fins a la tolla habilitada per banyar-se. Hi ha força gent amb paraigues, taules, neveres…etc.

Sort que s’està encapotant el cel,  i la gent va marxant. Els nens es fan un bany.

Tornem a l’auto, però com que fa molt vent, s’aixeca un munt de pols a l’aparcament, i decidim no quedar-nos, doncs quedem plens de pols.

Seguim fins a la Foz de Arbayun,

42°41’30″N 1°11’04″W

les vistes són espectaculars, inclús fan impressió. S’arriba amb cotxe fins al mateix mirador.

Dubtem si quedar-nos a pernoctar, doncs les vistes s’ho mereixen, però el aparcament té força pendent i prefereim avançar.

Anem fins a la Foz de Lumbier, i un vigilant moooolt borde, en lloc de dir bona tarda, ens diu aquí no es pot pernoctar.

42°38’17.97″N 1°18’27.85″W

O sigui que busquem alternatives dins del poble de Lumbier, doncs a la sortida del poble hem vist 2 autos aparcades, anem allà però no hi cabem, després probem també a la zona de les piscines, però hi ha un cartellet molt bonic que no ens volen, o sigui, que decidim passar del lloc i marxem molt enfadats.

Anem fins a l’aparcament del Castillo de Javier,

42°35’28″N 1°12’45″W

al arribar només hi ha cotxes, però al final, som 2 furgos, i 3 autos.

Avui ha estat dur, però qui no fa coses mai no li passa res, o sigui, que a descansar i demà més i millor.

DIA 16/08/2016 – CASTILLO JAVIER – MONASTERIO LEIRE – BOLTAÑA

Pel matí ens acostem xino-xano desde l’aparcament al Castell. Prèviament parem a esmorzar a un hotel que hi ha just al davant.

Comprem les entrades per visitar el castell lliurement, 3 € adults, nens gratuits.

No ens ha agradat gens, està totalment reformat i exageradament reconstruit i modernitzat. Sols ens ha agradat l’estructura de fora.

Després fem una visita a l’església anexe.

Tornem a l’auto descepcionats i anem fins al Monasterio de Leire.

No quedar-se en el primer aparcament, sino seguir un xic més endavant, davant mateix del Monestir es pot aparcar cómodament.

Comprem les entrades i et donen una targeta magnètica per obrir i tancar la porta de l’església. Després s’ha de tornar la targeta i llavors et permeten entrar a la cripta.

Tornem a l’auto i aquí donem per finalitzada la nostra ruta per Navarra.

Decidim aprofitar els dies que ens queden per descansar i ens arribem a Boltanya, al Càmping Boltaña (Huesca).

DIA 17/18/19/20/08/16 – DESCANS

Disfrutem de la piscina, i de les activitats dirigides que ofereix al càmping amb monitors: Waterpolo a la piscina gran, Jocs a la piscina petita, mini-disco a la pista, tallers…etc.

DIA 20/08/2016 – BOLTAÑA – IGUALADA

Tornem a casa. I donem per tancada aquesta rutilla, o mes ben dit un estil de vida que ens omple cada dia mes.