Cap de setmana a Palamós

Divendres 28/04/2023 IGUALADA – PALAMÓS – 187 KM 2H 30 MIN

Comencem el nostre Cap de setmana a Palamós. Un cop carregada l’autocaravana sortim a recollir els nens que encara estan entrenant i a aquesta hora i arrenquem sobre les 19:30h finalment.

Hem reservat per e-mail una plaça a:

Àrea d’Autocaravanes de Palamós – 41.8561 , 3.1357

Àrea d’autocaravanes, amb 66 parcel·les. De pagament, a 15 minuts del centre de Palamós. Disposa de 4 terrasses, amb parcel·les. A la superior es divisa el mar, i té una esplanada adjunta amb més places. L’àrea disposa de serveis de buidatge, inclosos en el preu i llum a les parcel·les. Té una zona amb 3 sanitaris i dutxes, amb màquina per control·lar l’aigua. Cal pagar 1€ per 5 minuts d’aigua, ja sigui calenta o freda. També hi ha pica per fregar els plats, rentadora i secadora de pagament. Estan fent un nou mòdul de sanitaris. Carril bici a l’entrada. Obert tot l’any. Preu segons temporada.

Àrea d'Autocaravanes de Palamós autoenfamilia

Àrea d’Autocaravanes de Palamós

Àrea d'Autocaravanes de Palamós - Serveis autoenfamilia

Àrea d’Autocaravanes de Palamós – Serveis

En arribar a l’àrea, ja no hi ha ningú a recepció. Hi ha un cartell enorme de COMPLERT. A la porta de la recepció localitzem un full amb tots els autocaravanistes amb plaça reservada, amb el nom i la plaça assignada. Havíem demanat a la terrassa superior, però estaven plenes i ens han assignat una plaça a la P6 que és l’esplanada gran. Allà trobem un cono amb el nostre nom. Tot ben preparat.

Sopar i a dormir.

Dissabte 29/04/23 PALAMÓS

Als nens els costa aixecar-se. Esmorzem sense pressa. Sortim a passejar a la Mel. En sortir de l’àrea, a l’esquerra, hi ha molt espai per ella, ni que és molt tiquis-miquis per fer les seves necessitats.

Revisem el temps, i indica ruixats a la tarda. Per tant sortim xino-xano cap el centre de Palamós. Al ser dissabte aprofitem per aprovisionar-nos.

Passem per l’Església de Santa Maria del Mar, construïda al s.XV, que ha quedat amagada entre els edificis. Té una porta d’entrada molt curiosa.

Visita al centre de Palamós autoenfamilia

Visita al centre de Palamós

Visita al Port

Ens atansem fins el port i quedem meravellats per la Goleta Äran, un vaixell de fusta que ens diuen que fa sortides turístiques per la costa. Es tracta d’una embarcació històrica de cabotatge, dissenyada i construïda al 1903 a Viken. Ha passat per diferentes rehabilitacions intentant mantenir la imatge original.

Goleta Äran autoenfamilia

Goleta Äran

Recorrem el port de Palamós, i voregem fins a la Marina. Després comencem el camí de tornada.

Port de Palamós autoenfamilia

Port de Palamós

Hem fet una bona passejada, hem tret el rovell de les cames, je je.

Dinem a l’auto, i passem la resta de la tarda treballant, nens tenen deures i nosaltres comencem a preparar el viatge de l’estiu.

Diumenge 30/04/23 Camí de Ronda (Palamós -Cala de Senià)

Avui volem anar a fer el Camí de Ronda.

Hem localitzat al Wikiloc, una ruta de 11,2 km de Cala Fosca a Cala del Crit, amb 249 de desnivell.

Arrenquem des de l’àrea d’autos, agafem els banyadors i un parell de toballoles, doncs pels nens l’objectiu, no és caminar, sino banyar-se.

Arrivem amb 10 minuts a la Cala de la Fosca, i els nens ja volen banyar-se, i amb un tira i arronça, aconseguim caminar pel camí de Ronda.

Trobem que està molt concorregut. Enfilem el primer tram i arribem al Castell de Sant Esteban de mar, la primera referència documental d’aquesta fortificació data del 1063, té la catalogació de Bé Cultural d’Interès Nacional i està assentat sobre una vila romana.

Seguim un xic més i localitzem les Barraques de Cala Pallerida, barraques de pescadors típiques de la Costa Brava.

I just al costat la Cala S’Alguer, considerada la cala més bonica de la Costa Brava, doncs això es remunta al segle XVI quan es va establir el seu simbòlic i coquet barri de pescadors. A pocs metres de la sorra, de roques grans, blanques i grises, se situa un petit conjunt de cases blanques d’arquitectura popular amb grans porticons de fusta, cadascun pintat d’un color. Les barraques antigues, ara convertides en habitatges de cap de setmana, servien als pescadors per guardar tots els seus estris d’aquí les portes. És espectacular,  els seus colors alegres que destaquen entre el blau del mar, aquí fosc i verd turquesa, i els pins alts.

Seguim endavant un xic més i ja som a la Cala de Castell, que s’ha convertit en un dels darrers sorrals extensos i verges que es mantenen a la Costa Brava, gràcies al al qual als anys 90 els veïns de Palamós , i gràcies a un referèndum popular, van evitar mantenir-la lliure d’edificacions i urbanitzacions. Està envoltada de boscos de canyes i camps de conreu, amb una longitud de 375 m i 40 m d’ amplada. Té forma de mitja lluna, de sorra fina i daurada, ideal per als nens ja que és poc profunda i el fons marí és de sorra.

Aquí els nens ja insisteixen que ja no volen caminar i volen banyar-se, però els convencem per seguir un xic més, amb gelat per compensar, que comprem al xiringuito.

A la part alta d’ un dels sortints rocosos al nord del sorral es conserven les estructures restaurades d’ un antic Poblat Ibèric del segle VI a C. Seguim pujant i pujant fins al Mirador de la Foradada, on podem gaudir de dues cales escarpades, amb uns colors blau-turquesa que són una meravella:

Seguim un xic mes pel camí de Ronda fins a la Cala de Senià, però queda molt ensota.

Aquí ja desistim de seguir, doncs veiem que els nens estan indignats, i no cal fer que la corda es trenqui, ells han cedit un xic, i nosaltres tabé. Decidim ja desfer el camí i anar fins a la Cala del Castell, on els nens gaudeixen d’un refrescant bany, el Jordi i la Mel “pillen” taula a l’ombra al xiringuito, i torna la pau i l’alegria.

Un cop refrescats, i ja molt més contents, decidim quedar-nos a dinar, doncs fa molta calor, i ens queda un bon troç de tornada, o sigui que millor ho fem amb la panxa plena, ni que sigui amb la butxaca més buida, jeje.

Ja desfem el camí fins a l’auto. Anem donant aigua a la Mel pel camí doncs la calor apreta. Al final han sigut uns 8 km.

Al arrivar, tots a la dutxa, i es posa a ploure. Hem tingut sort, que s’ha esperat a que ja fossim a l’auto.

Passem la resta del dia, fent feina, descansant, peli, …etc.

Dilluns 01/05/23 Via Verda Tren Petit (Palamós – Palafrugell- Mont-Ras) – Igualada

Hem passat una molt bona nit, ha anat plovent a ràfegues.

Esmorzem i decidim treure les bicis.

Passem per la recepció a pagar, l’estada de les 3 nits, i paguem uns 48€. I demanem permís per poder sortir més tard, doncs hi ha un cartell molt gran que indica que les sortides han de ser abans de les 14. I ens diuen que si que cap problema.

Objectiu  la Via verda del Tren Petit, Palamós – Palafrugell – Mont-Ras., recorrem uns 15 km, sense casi desnivell, ideal per fer tota la família.

Anem a pedalar un ratet, ens untem bé de crema, ulleres de sol posades, i prenem aigua, i agafem el carril bici desde just davant la porta de l’Àrea, i cap a l’esquerra. I seguim el carril bici durant un troç fins a empalmar amb la Via verda.

El tramvia del Baix Empordà, conegut popularment com a “Tren Petit”, va fer el seu primer viatge el 23 de març de 1887, tenia una amplada de via de 75 cm, el conduïa una locomotora belga de vapor que arrossegava uns minúsculs vagons de primera i segona classe, i recorria 33 km, molts pel costat de la carretera. Avui la carretera soterra part del que havia estat la via, per tant, s’ha creat un recorregut alternatiu, passant pels mateixos paisatges que circulava aquest tramvia.

Durant la guerra civil, els bombardejos, sabotatges i problemes de combustible van obligar a irrompre el servei, que no es va reprendre fins el 1942. Les pèrdues constants i la competència dels automòbils el van dur a la clausura definitiva el 1956.

El recorregut ressegueix els termes municipals de Palamós, Mont-ras i Palafrugell, amb ramals a Vall-llobrega i les platges de cala Castell i Cala Fosca.

El recorregut és molt cómode de serguir i està molt ben senyalitzat. Arrivem a Palamós i el camí està tallat, i fem un dels ramals fins a Mont-Ras, i d’allà ja mitja volta i desfem el camí.

Molt satisfets de la jornada, anem a les dutxes de l’Àrea, agafem 1 € per cadascú i ens traiem la calor del damunt.

Dinem i ja anem recollint cap a casa.

Ha estat un cap de setmana llarg, intens, i en família. Els nens ja són pre-adolescents i a vegades no ho posen fàcil, però a vegades tot flueix, hem gaudit i ens emportem noves vivències a l’esquena.