PANTÀ DE LA BAELLS – LA NOU DE BERGUEDÀ

Divendres 16/06/2023 – IGUALADA – GIRONELLA – PANTÀ DE LA BAELLS – LA NOU DE BERGUEDÀ

Aquest cap de setmana farem una petita ruta per Gironella, el Pantà de la Baells – La Nou de Berguedà.
Sortim i anem directes fina a:

Àrea d’autocaravanes Gironella – 42.0275 , 1.8875

Àrea molt tranquil.la, gratuïta, sense ombres, amb taules de pic-nici zona de buidatge. Deixalles amb punt de recollida selectiva, cal conectar-se amb un codi QR a una pàgina web i respondre 2 preguntes. Llavors et facilita el codi per obrir la porta i poder dipositar les deixalles.

Àrea d’autocaravanes Gironella

Passem la nit acompanyats per unes 4 autocaravanes.

Dissabte 17/06/2023 – GIRONELLA – PANTÀ DE LA BAELLS

Hem descansat i ens movem per anar a esmorzar a destí. Parem primer a comprar el pa i alguna cosa mes al FORN CAL BASSACS : forn de llenya 100% recomanable, pa, coques …. a més disposa d’un aparcament per poder parar a comprar:

FORN CAL BASSACS

Ens traslladem al:

Pàrquing Pont de la Baells – 42.1268 , 1.8842

Aparcament sense serveis. Hi ha només una paperera de reciclatge, en una esplanada de terra, molt gran, amb espai reservat per les autocaravanes. Hi ha una valla de fusta que separa de la carretera. No hi ha gaire ombra, però val la pena. Durant el matí passen motos un xic ràpides però no molesten.

Pàrquing Pont de la Baells

Esmorzem amb el pa del dia i passem el matí llegint, treballant, descansant…

Dinem i ens preparem per l’activitat. La tenim a les 15h, i cal estar 30 minuts abans per poder agafar el material i rebre les indicacions oportunes.

Tenim una TARGETA REGAL d’una ruta guiada en caiac per a 4 persones, impartit per l’empresa:

INDÒMIT , Centre aquàtic Pont de la Baells

Comencem l’aventura

Ens posem els banyadors, ulleres de sol, gorra, crema solar, escarpins (sabates d’aigua) i prenem els mòbils amb la funda protectora. I en una bossa d’esquena impermeable per activitats d’aigua posem les tovalloles.

I anem seguint les indicacions per arribar on ens espera el guia, xino-xano, seguint el camí per sota el pont. En arribar ens rep l’Albert, i ens dóna les armilles. Finalment deixem la bossa dins del seu contenidor tancat, que utilitzen com a magatzem i oficina. I baixem caminant fins a la plataforma des de la qual iniciarem l’excursió. Com que el pantà es troba el 33% s’han hagut d’adaptar i desplaçar la plataforma fins al peu de l’aigua.

Indòmit Centre Aquàtic

Allà ja hi ha els caiacs a punt. Ens fan un recordatori de com pujar al caiac i com remar.

Ens posem per parelles, el Jan i el Jordi junts, i jo i l’Ona.

El Caiac

No hi ha ningú més fent l’activitat. Gaudim de l’indret i l’Albert ens va fent explicacions de l’entorn. L’objectiu de la presa és regular la conca alta del riu Llobregat. És una presa de volta gruixuda, de doble curvatura que es va inaugurar el 17 de febrer de 1976. Amb la seva construcció, els pobles de Miralles, la Baells i Sant Salvador de Vedella quedaren enfonsats.

Caiac Pantà de la Baells

Passem per sota el pont. Impresiona la seva alçada, i les marques de l’aigua en les seves columnes donen molta informació dels nivells de l’aigua en els diferents moments.

Ens anem refrescant les cames, doncs el sol apreta de valent. L’aigua té un to d’un verd intens. Fa un xic d’aire que ens juga en contra, i ens costa fer servir les pales.

Els túnels de Servei

Entrem dins d’un dels túnels de servei, on podem veure els mol·luscs invasors.

Veiem les gavines sobrevolant el pantà. Es tracta d’una espècie autòctona.

Caiac Pantà de la Baells

Parlem dels peixos que viuen en el pantà: silurs, carpes,…etc Tot i així el Jan s’atreveix a saltar a l’aigua, però després li costa tornar a pujar al caiac, doncs porta el cangur lligat al cul, i se li omple d’aigua cosa que fa que li pesi molt i li costi pujar.

Tornem cap a la plataforma i un cop sota el pont,  tant el Jan com l’Ona salten a l’aigua i arriben nadant, amb dificultats, doncs nadar amb l’armilla salvavides no és tasca fàcil.

Hem disfrutat tots junts i gaudint molt de la pau del lloc.

Anem a l’autocaravana a dutxar-nos i es posa a ploure de valent. Hem tingut sort d’haver pogut fer l’activitat.

Passem la resta de la tarda descansant.
Estem acompanyats per varies autocaravanes, i furgonetes, així que decidim quedar-nos a dormir aquí.

Sopar i descansar.

Diumenge 18/06/2023 – PANTÀ DE LA BAELLS – LA NOU DE BERGUEDÀ

Hem dormit molt tranquils i acompanyats tota la nit per la pluja refrescant i tant necessària.

Decidim traslladar-nos fins a la Nou del Berguedà, però no per on diu el GPS, sinó que desfem el camí fins a la C-16, i pel camí podem veure el Monestir de Sant Salvador de la Vella, que en estar el Pantà del a Baells al 30% de la seva capacitat, fa que quedi totalment visible. Es tracta d’una abadia romànica del S.XII.

Monestir de Sant Salvador de la Vella

Agafem la carretera cap a la Nou de Berguedà. Els primers quilòmetres la carretera és de dos carrils, però arriba un moment que s’estreny, i s’han de recórrer uns 3 km amb més precaució, tot hi haver-hi zones per arrambar-se i deixar pas alternatiu

En arribar ens estacionem davant del Santuari de Lurda i esmorzem. Ens acompanyen les campanes, amb unes melodies molt curioses.

Pàrquing Santuari de Lurda- 42.1631 , 1.8844

Gran aparcament, gratuït, rodejat de naturalesa, amb vistes impressionants i molt tranquil.  Places anivellades i d’accés fàcil. Hi ha un Wc en el santuari i un contenidor de rebuig.

Santuari de Lurda

Deixa de ploure i decidim sortir a fer una ruta curta, doncs el temps no està per gaires filigranes.

El Santuari

Primer accedim al Santuari que està obert. Destaca per la seva grandiositat, i gran bellesa. Va ser consagrat l’any 1886, dedicat a la Mare de Déu de Lurda. És un conjunt format per una casa ermita/hostal , annexat al temple, en un paratge esquerp. Fem quatre fotos:

Santuari de Lurda

Sortim a estirar les cames i baixem per les escales de pedra.

Enllaç Wikiloc :
Santuari de Lourdes – Gruta de Lorda – Molí de l’Avellanosa (La Nou de Berguedà)

Santuari de Lourdes - Gruta de Lorda - Molí de l’Avellanosa (La Nou de Berguedà)

La Caminada

El terra està molt relliscós. El Jan em prepara un pal perquè no pateixi una mala caiguda.

Anem baixant fins a la riera.

baixant fins a la riera

Allà localitzem la Cova del Santuari de la Mare de Déu de Lurda de la Nou, situada sota el penyal del santuari. La cova té fonts i piscines d’aigua, a més d’un frondós arbrat. Fou construït l’any 1880 – 1885 per iniciativa del Mossèn Antoni Comelles. Aquest volgué que la petita font de Sant Isidre, que hi havia vora el torrent, es digués la Font de la Mare de Déu, així que en el 1881 es rebatejà. Aprofitant la roca, s’hi va modelar una Gruta. S’hi posà la imatge del a Verge i s’hi construí un petit balneari.

Cova del Santuari de la Mare de Déu de Lurda de la Nou La Nou de Berguedà

La imatge fou també perduda durant la guerra i la seva troballa respon a la tipologia general de les Mares de Déu trobades de Catalunya.

Cova

Arribem al Molí de l’Avellanosa

Seguim un xic més el nostre camí i anem a espetegar al Molí de l’Avellanosa. Es tracta d’una construcció en un espai molt reduït, al costat del torrent i en un espai rodejat de natura.

Molí de l’Avellanosa La Nou de Berguedà

Torna a ploure i desfem el camí anant amb compte doncs rellisca força.
Ara toca pujar totes les escales, però en un tres i no res ja som al pàrquing.

Aprofitem per descansar i fer temps fins a l’hora de dinar.
I ja recollim i cap a casa, fent parada de nou a l’Àrea de Gironella per buidar i omplir.

Ha estat un cap de setmana tranquil i rodejats de natura, tal com ens agrada.