DIMECRES 13 D’ABRIL 2022  – IGUALADA – SANT JOAN LES FONTS

Sortim sobre les 20, aquesta Setmana Santa, farem turisme de proximitat. Anem a:

SANT JOAN LES FONTS

Pàrquing d’autocaravanes: 42.211541 , 2.506167

Aparcament per autocaravanes, No és una Àrea, SOLS DISPOSA PER BUIDAR GRISES, ho hem trobat un xic estrany, doncs no hi ha ni tant sols aigua, ni per buidar negres, disposa de contenidors, i està asfaltat.

Al arrivar hi ha varies autos i furgos, estacionem, sopar i dormir.

DIJOUS 14 D’ABRIL 2022 – SANT JOAN LES FONTS – BESALÚ

Hem passat la nit molt tranquil.la, si que cal saber que les campanes de l’església sonen tota la nit, però molt fluixet, i no molesten.

Sant Joan Les Fonts, és un petit poble de la comarca de la Garrotxa (zona volcànica, amb més de 40 volcans “dormits” i coberts de vegetació)

Ens ho prenem amb calma, i després d’esmorzar decidim preparar-nos per anar a fer la Ruta de les tres colades.

Sortim i el primer que ens trobem és l’Església de Sant Joan Baptista, on destaca la seva vidriera del frontal, i a la torre del costat un rellotge.

Davant trobem el pont medieval, construïts amb pedra volcànica de la zona, i just davant l’oficina de turisme.

Primer baixem al Molí del Fondo, i tot seguit, retrocedim i pugem per les escales, per veure el Molí de Fondo des de dalt.

Tot seguit pugem al mirador Boscarró, i un xic mes endavant Restes d’un poblat Íber, i la pedrera.

I seguim cap a les Cingleres basàltiques, el lloc súper tranquil, al costat del riu, i ferm una parada per menjar un xic i gaudir del lloc.

Re-emprenen la ruta, i hem de creuar el riu, un parell de cops, saltant per sobre les pedres, i els nens s’ho passen teta.

i ja fem l’últim tram, ja de retorn cap al poble, passant per granges, i seguint els camins amb murs de pedra volcànica.

Tornem a l’auto molt satisfets.

Sols vull fer un comentari, m’entre estàvem a l’àrea apareix una furgoneta que es posa a muntar el toldo, tot clavant les seves pigues a la zona verda, i a treure la cuina, taula, cadires… vaja acampar amb tot, quan un cartell ben gran indica que en aquesta àrea està prohibit acampar. No ser on anirem a parar…

Decidim moure’ s a l’Àrea de Besalú.

PÀRQUING AC: 42.197999 , 2.702540

És una zona per autocaravanes, però és compartit amb cotxes, i no està senyalitzat, i amb dies festius sol ser un caos. La recomenació és arrivar-hi a última hora del dia, o a primera hora del matí, sinó el tema es complica. Avui al ser laboral, aconseguim estacionar, en un lateral a la zona verda i estem perfectes.

Dinar i descansar.

Passem la tarda, fent manualitats, papiroflèxia (avions de paper…etc), dibuixem, pintem..etc, ens dediquem temps a la part creativa que a vegades tenim abandonada.

DIVENDRES 15 D’ABRIL 2022  – BESALÚ

Hem dormit molt tranquils. Hem passat la nit acompanyats d’un munt d’autocaravanes i furgos. Hem de dir, que se’ns fa molt estrany quan veus gent amb les tumbones, prenent el sol, al mig del pàrquing.. però per gustos colors. Aquí no hi ha res a dir, doncs no hi ha cap cartell indicant res al respecte.

Esmorzem i sortim a fer un tomb per Besalú. Passem per l’oficina de turisme, per intentar contractar alguna visita guiada, però els grups estan complerts, o sigui que ho farem per lliure, i aprofitem per comprar un jetons (fitxa) per omplir aigua per demà, paguem 3€.

Avui ens ho agafem amb pasciència, doncs ja hi ha molta gent, i no és un entorn en el que ens sentim cómodes.

Besalú és un dels conjunts medievals més importants i millor conservats de Catalunya.  La seva situació geogràfica va afavorir que s’instal·lés població humana ja en temps remots i que hagi estat un lloc de trobada de diverses cultures, les quals han enriquit el patrimoni monumental de la vila.

Besalú és una població de la comarca de la Garrotxa , situada a 150 metres d’altitud i que compta amb una extensió de 4,81 km ².  Com el seu origen indica, Bisuldunum era una fortalesa entre dos rius: el Fluvià al sud i el Capellades al nord.

Creuem pel seu pont majestuòs, o Pont Vell, que en diverses ocasions, al llarg del temps, ha estat reconstruït, té 7 arcades, fa 105 mts de llargada, i amb torre inclosa, fa 30 m d’alt. En l’època medieval, a la torre fortificades, s’hi va instal.lar el pagues comtal.

Recorrem tots els seus carrerons, i anem fent parades als punts d’interès turístics: Monestir de Sant Pere, Micvé, Portal de Pere III, antic Molí fariner…

Anécdota del dia: com que fa un sol que estavella, comprem camisetes de màniga curta pels nens i gorres..

Tornema l’auto, havent-nos aprovisionament de pa de forn de llenya, i una empanada de tonyina, que ens servirà per sopar.

Tornem a l’auto a dinar, i passem la tarda gaudint del lloc, jugant, llegint, i aprofitem per fer dutxes.

Sobre les 20:30 sortim a estirar les cames, doncs volem veure Besalú, il.luminat

Tornem a l’auto a sopar, peli i dormir.

DISSABTE 16 D’ABRIL 2022 BESALÚ – ARGELANGUER – CASTELLFOLLIT DE LA ROCA

Anem al punt de buidatge, per carregar d’aigua l’auto, i aprofitem per buidar,

i ens traslladem a:

ARGELAGUER

Pàrquing del Pavelló 42.21493 , 2.63773

al arrivar no hi ha ningú, i un cartell, ens prohibeix quedar-nos a dormir, tot i que ens habiliten el espai durant el dia. Són senyals de les que no ens agrada gens trobar, doncs el lloc presta a quedar-se, quina llàstima.

Aprofitem per esmorzar i gaudir del silenci, i a poc a poc ja van arribant vehicles.

Aquest poble, petit i residencial, de l’Alta Garrotxa té en un bosquet el Parc de’n Garrell.

Un espai agradable per passejar, poc més de dos quilòmetres, on troben unes construccions singulars. Aquests «monuments naturals» els va construir en Josep Pujiula, torner de professió, al llarg de quaranta anys. Va elaborar cabanes, camins, ponts, canonades, embassaments , la major part formada amb materials vegetals. Bona part de les construccions, van ser enderrocades en diverses ocasions, i motiu de polèmica. I no va ser fins al novembre del 2014, que el Consell Comarcal de la Garrotxa va declarar aquesta obra artística Bé d’Interés Local.

O sigui que sortim a estirar les cames, el lloc és molt curiòs, i és un petit tastet del què va ser aquest indret. Sols se’n conserven 4 construccions:

Font

Casa

Tomba

Hort

Trobem un senyor que es dedica a conservar l’hort d’aquest espai, i ens explica, que va ser un lloc amb construccions impressionants, i que durarà poc, doncs la gent en fa un mal ús…quina llàstima.

I ens permet que els nens puguin fer un cop d’ull a les construccions, de més a prop.

Marxem amb un gust agredolç, doncs ens hagués agradat poder-ho veure en el seus anys d’esplendor, doncs s’ha de ser un artista per poder fer aquest tipus de construccions, i amb les dimensions que tenien.

Tornem a l’auto, el sol ja apreta.

Fem un cafetó, i decidim moure’ ns, i anem a CASTELLFOLLIT DE LA ROCA

pk mirador: 42.219818 , 2.554564

Tenim localitzat un pàrquing, on hi ha les millors vistes d’aquest poble, i on es permet la pernocta. Cal anar en compte en el carrer que baixa, doncs si et trobes algú de cara, és complicat de passar, però hi ha bona visibilitat, i a la corva hi ha espai per deixar passar. Aconseguim estacionar sense problemes. És un pàrquing molt concorregut, molta gent estaciona, i va fins al pont a fer la foto de rigor, i marxa.

Castellfollit és un municipis amb un dels termes més petits de Catalunya, amb menys d’un quilòmetre quadrat. El poble s’alça sobre una cinglera basàltica d’uns 50 mts d’alçada i 1 km de llargada, producte de dues colades de Lava. La primera, fa uns 217.000 anys, prové de la zona de Batet de la Serra i es va escolar per la vall del Fluvià. La segona, fa uns 192.000 anys, prové de la vall del riu Toronell i es va superposar a l’anterior. L’acció erosives dels 2 rius, el Toronell i el Fluvià,  i el pas del temps, han Creat la forma de la cinglera que coneixem avui.

Fa molta calor, i tenim tot obert perquè corri l’aire. Aprofitem per dinar, gaudint de les vistes incansables.

I esperem que baixi la calor, tot llegint, dibuixant, pintant…

Sortim i estirem les cames pujant fins a dalt al poble, tot creuant pel Pont de fusta, on fem les fotografies de les vistes. És un lloc bonic, amb el riu, amb algunes basses.

Pugem per un caminet cuquetó, carrer de la font, tot empedrat, i creuem per un petit pont, d’estil gòtic, del qual se’n conserva molt poc, doncs les riuades del 3 d’abril del 1970 el van malmetre,  sobre el riu Toronell.

Seguim pujant amb pendent, i amb pas curt i constant, ho fem sense cap dificultat, fins a dalt del poble, on lo primer que ens trobem és l’Esglèsia Vella, amb els seus gegants a l’interior.

I un xic més endevant ja som al mirador Plaça Josep Pla, les vistes no són res de l’altre món, és més espectacular desde baix, però podem fer foto on tenim aparcada l’autocaravana.

Fem un volt curtet pel poble, i ja baixem de nou a l’auto.

L’aparcament queda ple de furgos, autos…

A descansar.

DIUMENGE 17 D’ABRIL 2022 – CASTELLFOLLIT DE LA ROCA

Esmorzem i preparem les motxilles, xiruques, pals, gorra, ulleres de sol…

Decidim quedar-nos aquí, doncs hem trobat una excursió a les “Baumes Caixurma – Ermita La Devesa”, que pinta molt i molt bé, i volem intentar-ho. No estem en la nostra millor forma, però com a mínim farem fins a les Baumes.

Travessem el pont de fusta, per sobre el riu Fluviài seguim un xic mes endavant fins al pont romànic, on ja trobem un indicador a l’esquerra cap a les Baumes, el camí està perfectament indicat, amb ratlla groga, també verda, i amb pilons de pedra. No té cap mena de pèrdua.

El paisatge és d’una atapeïda vegetació, primer bosc de ribera, despreés alzinars i roureda, per on van apareixent blocs de magnes

L’excursió és de pujada, o sigui que anem pas a pas, i reposant quan el cos ens ho demana.

Les Baumes és un conjunt d’esquerdes i cavitats entre grans blocs, que formen curiosos passatges subterranis. Però al arrivar hi ha un cartell que demana que no s’entra a dins, doncs hi viuen espècies en perill d’extinsió, o sigui que sols anem fins a una de les entrades per fer la fotografía, i aprofitem per menjar fruita per recarregar-nos d’energia.

Seguim pujant, i buscant les marques grogues, ara el paisatge canvia un xic,  és més sec, però segueix sent preciós, fins arrivar a L’ermita de la Mare de Déu de la Devesa.

Es tracta d’un petit santuari o edifici d’origen romànic, la porta d’accés la trobem tancada, però disposa d’una petita finestreta que ens permet veure el seu interior.

I toquem la seva campana.

Ens aturem a fer una segona pausa més llarga, per gaudir del lloc, hi ha un parell de taules de pícnic.

Les vistes són precioses, i encara ara mes amb les muntanyes un xic nevades al fons.

Re-emprenem el camí, ara ja sí, tot en baixada, entre pistes i corriols amb un sotabosc molt curiòs. Ho fem circular, i ho encertem, doncs per aquest camí de retorn, tot si ser més llarg, és mes fàcil de baixar, ni que potser no és tant bonic.

Passem per sota el pont de la carretera, quina impressió…

Gaudim de nou de les fotos de Castellfollit, des d’una altre prespectiva. I ja tornem a ser al pont vell, i cap a l’auto a descansar que ens ho hem guanyat.

Estem molt satisfets, i és una excursió molt recomanable.

Passem la tarda pintant, llegint, i mirant peli.

Sopar i dormit, acompanyats de un munt de furgos i autos, i l’ambient molt tranquil.

DILLUNS 18 D’ABRIL 2022 – CASTELLFOLLIT DE LA ROCA – SANTA PAU

Ens llevem d’hora, i anem a l’Àrea d’autos de Besalú a buidar.

Tot seguit, anem a l’Area de pernoctació d’autocaravanes de Santa Pau, prèviament vam informar en la seva pàgina web que hi aniriem a  passar el dilluns i el dimarts, és gratuïta, però tenen un control d’accés per matrícules, per controlar el aforament, doncs han tingut males experiències d’aforament. Per tal cal fer reserva:

Àrea autocaravanes Sta Pau: 42.146497 , 2.568645

Han ampliat la zona d’estacionament, hi ha com un seguit de zones d’estacionament, però sols es permet la pernocta en la última zona, hi ha un cartell amb el dibuix, i està ple de senyals informant-ho:

Al arrivar, esmorzem i ens prenem el dia amb calma, jugant, llegint…

Dinem, i a la tarda sortim a estirar les cames, per visitar el seu centre històric, doncs Santa Pau, és un dels pobles medievals amb més encant de Catalunya.

Hi ha referències de Santa Pau com a nom de lloc des del 878, fa més de 1000 anys! A finals del segle XIII es creà la baronia de Santa Pau i el baró passà a residir al Castell, que actualment està en força mal estat.

Això desencadenà un procés de construcció de cases, places i muralles al seu voltant buscant refugi i seguretat.

Entre aquestes en destaca la plaça Major, que abans s’anomenava “Firal dels Bous”, ja que era on s’aplegaven els pagesos dels voltants els dies de mercat. Les seves voltes ens mostren l’evolució del gòtic rural català al llarg del segle XIII i XIV, i eren ben útils per no mullar-se si els dies de mercat plovia.

Recorrem els seus carrers, que tenen un encant especial:

I baixem cap al riu:

Tornem cap a l’auto molt satisfets, a part no trobem a ningú, gaudim del silenci.

DIMARTS 19 D’ABRIL 2022 – SANTA PAU

Anem al forn del poble per provisional-nos de pa, coca..etc i fem un bon esmorzar, doncs és l’últim dia que gaudim de la nostra autocaravana, i volem fer-ho amb tranquilitat.

Aquí donem per tancada una etapa, doncs ens venem la nostra autocaravana, per poder-ne comprar una nova, doncs necessitem canviar de distribució, volem passar a llits bessons, doncs el Jan i la Ona s’han fet grans, concretament tots ens hem fet grans, i necessiten el seu espai, per poder seguint vivint aventures tots junts, tant de temps com ens sigui possible.

Aquí deixo una fotografia de quan vam començar i com ho acabem per poder adonar-nos de com ha passat el temps: