Dijous 05/12/2019 – IGUALADA – CERVERA

Avui sortim molt tard, i ja sopats. Anem a pernoctar a l’Area autos de Cervera. Al arribar, sobre les 23, hi ha un munt d’autos i furgos ja estacionades:

41.67806   /   1.28389

Divendres 06/12/2019 – CERVERA – SANT PERE DELS ARQUELLS – MONTFALCÓ MURALLAT – MONESTIR AVELLANES

Ens aixequem amb boira, com no, terres de Lleida.

Un cop esmorzats, sense pressa, sortim cap al poble de Sant Pere dels Arquells, i ens estacionem just davant del pati del Sr Xavier Monge, on hi ha exposats 4 avions a l’aire lliure.

Són avions militars històrics. Aquesta petita flota consta de tres caces soviétics Mikoyan-Gurevich, un MIG-15, un MIG-21 i un MIG-23, tots amb els colors de les forces aèries: russa, hongaresa i txecoslovaca. I un altre que no sabem identificar.

Els nens i no tant nens al.lucinem.

Fem un tomb també pel poblet.

Anem cap a Montfalcó Murallat, els últims 900 mts de carretera s’ha d’anar en compte perquè és estret, però amb visibilitat, al arribar hi ha 2 pàrquings, anem al dels Bus, perfecte per aparcar.

GPS@41°41’17″N 1°20’22″E (588.8 m)

Montfalcó Murallat, es tracta d’un petit poble d’època medieval, s. XI, bastit sobre un turó, sent un punt estratègic per la vigilància i defensa en époques passades.

Seguim el camí que rodeja les muralles, per l’esquerra:

I un cop fet tot el perímetre, entrem per la única porta d’accés a dins de la petita fortalesa.

Les cases s’organitzen al voltant d’una petita plaça i els carrerons que hi conflueixen tenen estructura radial.

Es conserven una quinzena de cases de pedra, que són protegides per una muralla de 8 mts d’alçada.

A l’interior hi trobem:

– l’antiga cisterna d’aigua que recollia la pluja de les teulades del poble,

– el forn comunal

– i l’església romànica de Sant Pere

Marxem molt satisfets.

Pròxim destí Monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes, i aparquem sense problemes, tot i que hi ha un senyal de prohibit autos:

Preguntem a la recepció i ens diuen que cap problema:

41.87596 , 0.75836

Avui no hi ha visita guiada, ens donen un tríptic, i ens diuen que podem fer la visita per lliure, visitem:

Menjador dels monjos o Refrectori : la sala conserva les rajoles originals, pintades a mà i cuites al foc. Hi ha el lloc reservat per l’Abat, indicat amb el seu escut. També hi ha una font.

Sala Capitular: destaquen les columnes llises, i un terra de vidre sota el qual es conserven pedres històriques i originals de la conducció de l’aigua.

Claustre: romànic del segle XIII, amb arcs de mig punt que es recolzen sobre columnes paral.leles i capitells poc treballats. Ha estat reconstruït.

– Església: començada el 1303, de amb planta de creu llatina, en el Absis central destaquen tres finestrals allargats amb vitralls. I als costats de l’altar, hi ha varis sepulcres

– Porta exterior de la muralla: la muralla rodejava pràcticament tot el monestir, tenia aquest accès per sortir i entrar de les feines del camp. La porta en si l’han posat a resguard perquè no es faci malbé:

Pugem també per L’Escala de Jacob i passegem per l’entorn.

Decidim passar la nit aquí.

Dissabte 07/12/2019 – MONESTIR AVELLANES – CONGOST DE MU – OBSERVATORI DEL MONTSEC – ÀGER

Hem dormit molt tranquils.

Un cop treta la Mel, ens traslladem cap al pàrquing del Congost del MU:

GPS@41°53’31″N 0°52’54″E (257.1 m)

És un petit pàrquing, just abans de creuar el pont sobre el riu Segre.

Però veiem que hi ha cotxes que segueixen, i havíem llegit que la carretera era ample i t’estalvies 2 km, o sigui que ens movem fins a la central elèctrica:

sense cap problema, i estacionem perfectament:

GPS@41°54’20″N 0°53’28″E (229.5 m)

Aprofitem per esmorzar, i un cop preparada la motxilla, ens posem a caminar.

Nomès començar ja trobem una passarel.la metàl.lica penjada a la paret,

i s’ha d’anar en compte, doncs hi ha alguna que altra placa al terra feta malbé. La Nostra gossa ho passa sense por.

Trobem el primer indicador, i nosaltres seguim cap a l’esquerra direcció Alòs de Balaguer:

A continuació, passem per el pont penjat, de fusta, els nens aprofiten per botar un xic:

Seguim caminant pel costat del riu, i de sobte el camí sembla que es desviï, i començem a pujar, progressivament, en Ziga-zaga, i ens anem allunyant del riu Segre, i obtenim unes vistes espectaculars sobre el Congost:

Trobem una bifurcació cap al mirador de la Penalta, però nosaltres seguim a la dreta, cap a Alòs de Balaguer:

Ara tot lo què hem pujat, ho anem baixant, és a dir, seguim el curs de riu però per dalt la carena. S’ha d’anar amb compte, doncs el terreny és pedregòs, però amb unes vistes impressionants:

Arribem a l’últim tram, on trobem unes passarel.les, aquest cop de formigó:

I Seguim un xic més, ara ja per una pista forestal, que porta fins a una àrea recreativa,

però nosaltres donem mitja volta, i decidim tornar, doncs se’ns fa tard.

Desfem el camí, fins a l’aparcament.

La ruta realitzada ha estat d’uns 10 km, amb 3 hores aprox:

Enllaç wikiloc:

Ruta a peu: Congost del Mu

Molt contents, marxem cap al pròxim destí, el Parc Astronòmic del Montsec:

42°01’29″N 0°44’15″E (814.6 m)

Al arribar la porta d’accés està mitg tancada. Hi ha un aparcament a fora de l’Observatori, però per accedir-hi toquem a terra amb el cul de l’auto, i decidim obrir la porta i aparcar a dins.

Ahir vam comprar les entrades per Internet, visita nocturna, 17:45, nens 9€ i adults 10,50.

La visita ens sorprén un munt, consta de 3 parts:

Exposició d’astronomia i Sala Starlight (visita lliure):

Trobem vàries pantàlles tàctils, molt didàctiques, dedicades a l’astronomia i les ciències de l’espai en la Sala de l’Univers i també un espai a la protecció del medi nocturn contra la contaminació lumínica a la Sala Starlight.

L’Ull del Montsec 3D Es tracta d’un planetari multimèdia 3D digital amb una cúpula mòbil de 12 de metres de diàmetre. Ens donen unes ulleres, i ens assentem a unes butàques mitg recolzades enrera, on ens projecten al sostre un espectacle «We are Stars – Som Estrelles» on descobrirem com nosaltres i tot el que ens envolta, està fet del material produït a l’interior dels estels, realment ho trobem molt ben fet amb dibuixos animats molt clar i entrenador.

Es completa la sessió amb l’explicació del cel de la nit.

I finalment, quedem del tot bocabadats, quan procedeixen a l‘obertura de la cúpula per tal d’observar el cel real i identificar alguns dels objectes més destacats de la nit amb l’ajuda d’un monitor especialitzat.

El Parc de Telescopis: Després d’una curta explicació, ens porten fins a l’espai d’observació , una sala rodona amb butaques, i al centre en alçat, un Telescòpi, que realitza fotografies i les projecta en unes pantalles perquè ho puguem veure tots. Ens mostren alguns dels objectes de l’univers: nebuloses planetàries, cúmuls globulars, … M15 M33

Hi ha boira, i ho dificulta un xic.

Ens recomànen tornar a venir un dia que no hi hagi lluna o que sigui lluna minvant. I ho tenim clar, HI TORNAREM !!

Al sortir la boira és molt espessa i decidim quedar-nos a dormir a Àger, doncs hem vist una esplanada amb varies autos, i ens afegim, per sopar i dormir:

GPS@42°00’08″N 0°45’32″E (614.4 m)

Diumenge 08/11/19 – ÀGER – PENELLES – CERVERA – IGUALADA

Hem dormit perfectes.

Esmorzem i anem fins a Penelles. Pel camí sortim i entrem a la boia, gaudint del paissatge, com si fos un mar:

A l’entrada del poble hi ha un gran pàrquing:

GPS@41°45’25″N 0°57’45″E (276.3 m)

Seguim una ruta pel poble, del Wikiloc:

Ruta a peu: Penelles (pintures)

gaudint de les seves pintures.

Un dels nens segueix el GPS,

i l’altre fa fotografies,

i després canvi,

gaudim del lloc, tot i ser un dia de boira.

Anem a l’Àrea d’autos de Cervera a buidar, i tornem cap a casa, doncs tenim deures i feina per dilluns.