Divendres 04/09/2020 Igualada – Ripoll – 113 km

Aquest cap de setmana fem una ruta amb Autocaravana per Ripoll i Vallfogona del Ripollès. Anem acompanyats, de la família Jimenez-Hermida.

Sortim junts en direcció Àrea d’autos Ripoll:

42.2026442, 2.1938193

En arribar, les 4 places d’autos estan ocupades, o sigui que ens col·loquem un xic mes avall, posem el cul de l’auto sobre la zona verda, i així no molestem.

Tot seguit col·loquem les falques darrera per anivellar-nos i pujar el cul que casi toca al terra. No les fem servir mai, doncs tenim suspensió pneumàtica, però avui ens han fet un bon servei.

Dissabte 05/09/2020 Via Verda del Ferro i del Carbó (Ripoll – Sant Joan de les Abadesses)

Hem descansat i la temperatura és més fresqueta.

Arrenquem un cop esmorzats, amb crema de sol posada, ulleres, i motxilla amb pica-pica i aigua:

La via transcorre enmig d’un paratge natural molt bonic que ens permeten gaudir de tranquil·litat entre viaductes, túnels i antigues estacions.

La Via Verda del Ferro i del Carbó és totalment apta per fer amb bicicleta amb els nens, també amb patins, amb cotxets de nen,  i fins i tot amb cadira de rodes.

Aquesta ruta passa pel traçat que tenia l’antic carrilet que pujava des de Ripoll a les mines d’Ogassa.

Té el seu origen, com totes les vies verdes, en una estació de tren: la de Ripoll.

El tram Sant Joan de les Abadesses-Toralles funcionà fins al tancament de les mines, l’any 1967. El tram Sant Joan de les Abadesses-Ripoll, per la seva banda, es va mantenir en actiu fins a l’any del seu centenari, el 1980.

Es tracta d’una via verda molt còmoda, asfaltada i amb poc desnivell on  hi ha bancs i zones per fer esport. Està molt ben indicada, tots els encreuaments estan degudament senyalitzats.

La Via té uns 16 km, de llarg, però nosaltres fem el tram de Ripoll fins a l’Estació de tren de Sant Joan de  les Abadesses uns 9km.

Ni que és accessible fer uns 2km més, de l’Estació de Sant Joan de les Abadesses, fins al carregador de Toralles (En aquest punt, el ferrocarril miner que portava el carbó extret de les mines d’Ogassa, carregava el material al ferrocarril d’amplada normal. Mitjançant un curiós sistema de plans inclinats), doncs es manté la mateixa pendent.

I a partir d’aquí ja s’enfila fins a les mines d’Ogassa (954 metres).

Continuem fent pedalades …

El camí va fent pujada, suau i constant d’un 1%. Els últims 2km a la més «peque» del grup l’anem ajudant, doncs va amb bici sense marxes. Arribem a l’antiga estació de Sant Joan de les Abadesses, avui convertida en alberg. Just al costat hi ha una zona de jocs infantils, un punt d’informació i un monument a l’antic ferrocarril.

I fem parada i fonda, aprofitem per fer un beure al bar de l’estació i retornem desfent el camí. Ara tot de baixada, quasi sense pedalar!!

Arribem a l’auto per dinar.

Fa molta calor!!

Visitem Ripoll …

Després de dinar sortim a estirar les cames, fem un tomb per Ripoll:

Ens aprovisionem d’embotits i productes locals, a la Carnisseria Cal Mullol, on som molt ben atesos:

42.1991180, 2.1912987

I acabem tirant pedres al riu Ter, i gaudint de la visita dels ànecs:

Tornem a l’auto, fem dutxes, sopar i dormir.

Diumenge 06/09/2020 Ripoll – Vallfogona del Ripollès (Font de la Tosca – Torrent de la Masica) – 13 km

Seguim un nou dia per la nostra ruta en Autocaravana per Ripoll i Vallfogona del Ripollès

Hem estat molt bé.

Ens posem en marxa

Sortim sobre les 10, i marxem cap a Vallfogona del Ripollès, la carretera té doble carril, amb corbes, però es fa perfectament:

Estacionem sense cap problema:

42.1952196, 2.3040809

Hi ha un carrer, tipus circumval·lació, que es pot estacionar en línia, i així ho fem:

Inclús hi ha aparcament al costat de la zona esportiva.

Comencem la nostra ruta de senderisme …

Ens preparem, xiruques, pals, aigua… i anem a fer la ruta circular fins a la Font de la Tosca:

Enllaç wikiloc:

Ruta a peu: Vallfogona del Ripollès (Font de la Tosca – Torrent de la Masica)

L’excursió comença:

El primer tram és de baixada, fins creuar per sobre el pont medieval:

La ruta està perfectament indicada, amb punts liles:

Quan arribem a la masia, cal rodejar-la per la dreta, i buscar les marques:

Continuem el Trekking …

Seguim fins arribar a una pista asfaltada on apareix la següent senyal lila marcada al terra, i anem cap a la dreta, passant per davant de burros i cavalls, i un xic mes endavant ja tornem a trobar el cartell, cap a la dreta:

I en 500 metres ja hi som:

Ens cau la baba!! Que xulo!!

No és una font com a tal, és un espectacular salt d’aigua que cau de la muntanya.

Pugem per unes escales que hi ha al costat i podem passar per dins i mullar-nos!!

Tot seguit, pugem uns 200 metres, seguint els cartells, per veure l’antiga Teuleria del Pinetar, on veiem restes del forn on, amb carbó i llenya, es coïen els maons i les teules:

Aquí ja trobem els punts marcats de color blau, que és la ruta del Torrent de la Masica, que ens la guardem per la pròxima vegada, avui el temps no acompanya, marca pluja, i anem amb nens mes petits.

Desfem el camí, fins on hem trobat la marca lila al terra amb fletxes, i aquest cop seguim recte per la pista, que ens porta de nou al poble.

Anem a l’auto i decidim desfer la carretera fins a Ripoll, i anar a L’Àrea d’Autos de Sant Joan de les Abadesses:

42.2354738, 2.2842547

Està força plena, però aconseguim aparcar, anem a buscar postres per dinar:

I ja donem per tancat el cap de setmana de la nostra Ruta en Autocaravana per Ripoll i Vallfogona del Ripollès. Noves experiències per explicar.