Divendres 09/10/2020 IGUALADA – BOT – 176 km

Aquest cap de setmana farem una Ruta en Autocaravana Bot Riudecanyes Montblanc Santa Coloma de Queralt.

Sortim sobre les 19:30 cap a l’Antiga Estació de tren de Bot:

41.0072289, 0.3847957

Al arribar ja hi ha varies autos i furgos estacionades. Algunes autos amb taules i cadires ben amples…. Ens posem un xic mes endavant al costat del Bar-Vagó de tren:

Dissabte 10/10/2020 – VIA VERDA TERRA ALTA BOT – PINELL DE’N BRAI – BOT – FORAT DE LA DONZELLA – ERMITA ST JOSEP

Al mati un cop esmorzats, ens movem al altre aparcament, per no estar al costat del bar, i estar més tranquils.

Deixem la Mel a l’auto.

Agafem bicis, cascs, motxilla (amb aigua i fruita), i sobretot FRONTALS (IMPRESCINDIBLES) i engeguem: Ruta Via Verda Terra Alta Bot – Pinell de’n Brai – Bot:

D’anada és tot de baixada, ho fem molt fàcilment, passant per Prat de Compte, la Fontcalda, i fins Pinell d’en Brai:

Passem per un munt de túnels, on el mes llarg fa 745 metres. Estan molt poc o gens il·luminats, cal anar en compte:

Un cop a Pinell d’en Brai, trobem unes quantes autos estacionades (una bona opció per la pròxima). fem un mos:

i desfem el camí, aquest cop amb un xic de pujada però constant, que fa que ens consti, però anem fent parades i ho aconseguim!! 23 km amb 2h 30m!!

Dinem i reposem.

Una mica més d’exercici …

Decidim sortir a estirar les cames, i anem al Forat de la Donzella i a l’Ermita de Sant Josep, doncs hem vist un rètol que surt de davant del pàrquing, al final fem 3,24 km en 1horeta:

Enllaç Wikiloc:

Ruta a Peu: Bot (Forat de la donzella – Ermita Sant Josep)

La veritat és que el camí és com una muntanya russa, tot lo què puja baixa. Primer anem fins al Forat de la Donzella:

Ens decep un xic, doncs esperàvem trobar-hi aigua i està ben sec.

Desfem un xic i ens emparrem un trosset mes fins a l’Ermita de Sant Josep:

I gaudim d’unes bones vistes de Bot.

I ja retornem desfent el camí.

Decidim quedar-nos a pernoctar aquí. I llevar-nos d’hora al matí.

El pàrquing està ple d’autos i furgos, n’hi han un munt!!

Diumenge 11/10/2020 – BOT – RIUDECANYES (Castell Monestir d’Escornalbou) – 84km – MONTBLANC – 54km

Seguim amb el nostre cap de setmana de Ruta amb Autocaravana per Bot Riudecanyes Montblanc Santa Coloma de Queralt

Ens llevem d’hora doncs ahir vam intentar treure entrades per internet, per la visita guiada al Castell d’Escornalbou, però tot i donar-nos tiquet, no es deixava escollir l’horari, per tant, preferim poder accedir a la primera visita 10:30.

A les 9 sortim de Bot. Accedim al pàrquing del Castell sense cap dificultat, tot i que la carretera de Riudecanyes al Castell fa un xic de pujada.

GPS@41°07’41″N 0°55’01″E (560.8 m)

Arribem i aparquem sense problemes, el pàrquing és gran, però fa mooooolt vent. !!!!

Anem cap a l’entrada (intentant no sortir volant). Ja hi ha gent fent cua per fer la visita. Avui és jornada gratuïta d’accés, tanmateix paguem 3€ per persona (els nens al ser majors de 8 anys també paguen), és a dir, 12€, al ser visita guiada.

Aconseguim entrar dins la visita, que volíem, som els últims del primer grup, el guia Ramon, ens explica que pel tema del Covid no es pot visitar tot el castell, i a part hi ha una zona amb reformes, tot i així, ens dona tota mena de detalls històrics, de curiositats, de llegendes, …, que ens fa la visita molt amena.

Un xic d’història …

El Castell Monestir de Sant Miquel d’Escornalbou data de finals del segle XII i inicis del XIII. La seva construcció va ser impulsada per Alfons I, que el va cedir a l’església de Tarragona.

El castell, centre d’una gran baronia, i l’església de Sant Miquel, van ser habitats per monjos agustinians, a partir de 1580 per franciscans fins a 1835, quan es va produir la desamortització. En 1843 va ser adquirit per John Bridgam i a la primera dècada del nostre segle, va ser adquirit per Eduard Toda, que el va reconstruir i va iniciar la restauració.

Allà va reunir interessants col·leccions de gravats, ceràmica i objectes de tota mena, així com una notable biblioteca.

Els elements més importants del conjunt són l’església romànica, les restes de la sala capitular i el claustre, així com la vivenda del Sr Toda, curosament reconstruïda, la visita ens permetrà observar com era una casa senyorial de principis del 1900.

El castell va estar abandonat i saquejat.

L’església fou molt malmesa, es creu que la cripta va ser un polvorí durant la guerra i el van fer explotar perquè no fos aprofitat pels enemics.

La cripta disposava també d’un retaule on es preparaven els cossos per ser enterrats.

També s’han trobat restes de ceràmica, doncs al ser la zona mes fresca servia per conservar aliments.

Hi ha opcions de fer rutes a peu per l’entorn, però el temps no acompanya, el vent ens sacseja.

Al sortir el pàrquing està a «tope» i sortim escopetejats.

La carretera de vegades et dona sorpreses …

Teníem la intenció d’anar al poble abandonat de la Mussarra, però fracassem en l’intent, doncs el Gps ens porta fins a l’Alforja i després per la Tv-7092, aquesta carretera en el seu primer tram es pot passar bé, però a partir del encreuament que porta a Arbolí, es converteix en una carretera ben asfaltada, però moooolt estreta, trobem bastants cotxes de cara i ens fem un fart de patir per poder passar, lo qual fa que girem i ho deixem córrer!!!

Queda pendent, per la propera vegada, doncs creiem que accedint per algun altre lloc ha de ser possible, ho investigarem.

Com que estem atabalats, anem fins a Montblanc, estacionem al costat del Convent de la Mare de Deu de la Serra, on veiem altres autos i furgos:

41.3785845, 1.1579113

Dinem i estudiem, doncs els nens tenen exàmens i ens toca fer l’acompanyament.

I un cop s’ha fet fosc sortim a fer un tomb pel poble, gaudint de les seves muralles molt ben il·luminades:

I recorrem els seus carrerons, carrer Major, església de Santa Maria, …:

Tornem a l’auto, sopar i dormir.

Acabem sent unes 15 autos passant la nit, on el vent segueix sacsejant-nos.

Dilluns 12/10/2020 – MONTBLANC – SARRAL (Cava Portell – Molí del Potau) – STA COLOMA DE QUERALT

Hem passat molt bona nit, les campanes del Convent han sigut molt respectuoses, no han tocat durant la nit, han començat a les 8 del mati, que ja estem desperts.

El vent segueix bufant, esmorzem tranquil·lament i marxem cap a Sarral, estacionem a l’entrada del poble en línia, davant d’una petita zona verda:

41.4447948, 1.2439864

Anem fins a la Vinícola de Sarral, Cava Portell, i mirem si fan visita guiada, ens donen un telèfon de contacte i ens informen que avui no en fan, admiren el magnífic celler modernista de Pere Domènech i Roura:

Avui Sarral compta amb l’únic Museu d’Alabastre del nostre país, un espai on el visitant pot experimentar amb aquest mineral translúcid de tanta història, però al ser festiu està tancat.

Estirem les cames i ens arribem al Molí del Potau, les dimensions ens impressionen:

Tornem a l’auto i anem a l’Àrea d’autos de Sant Coloma de Queralt, disposa de serveis gratuïta, sols cal abonar 2€ diaris per la llum:

41.5368518, 1.3821034

Estudiem una estoneta mes fins a l’hora de dinar.

I ja anem recollint.

Aquí donem per acabada la Ruta en Autocaravana Bot Riudecanyes Montblanc Santa Coloma de Queralt